Dropshipping în România - Merită sau nu?

Dropshipping în România - Merită sau nu?

06.01.2020 15:06

Dropshipping a devenit o modalitate tot mai populară prin care să faci comerț online. În 2017, vânzările prin dropshipping reprezentau aproximativ 23% din vânzările online, cu un număr estimat de 85 de miliarde de dolari.

Dacă iei în calcul piața din România, unde Amazon încă nu livrează, iar unele produse nici nu sunt disponibile oamenilor de aici… e ușor să îți dai seama că dropshipping în România este o oportunitate uriașă. Prin dropshipping poți introduce produse noi pe piața locală și poți experimenta cu piața într-o modalitate ce nu presupune foarte multe riscuri.

Cum știi că poți să te apuci de dropshipping? Poți să te gândești să faci dropshipping în România atunci când vrei să-ți deschizi un magazin online, dar poți să implementezi dropshipping și atunci când ai deja o afacere și vrei să te extinzi. Dar înainte de toate...

Ce înseamnă dropshipping?

Dacă activezi în industria e-commerce, cu siguranță ai auzit de conceptul de dropshipping.

Dropshipping-ul înseamnă comerț online printr-un furnizor anonim care livrează în numele companiei tale. Acest furnizor stochează produsele pe care magazinul tău le vinde și le livrează în momentul în care magazinul tău are o comandă. Nu trebuie să plătești taxe de stocare, depozitare și ambalare, dar în funcție de furnizor, pot exista comisioane speciale pentru procesarea fizică a produselor stocate.

Practic, un furnizor face produsele și tu îți pui logo-ul pe ele când cineva le cumpără prin tine. Aici se adaugă și suma de bani pe care furnizorul ți-o cere pentru a putea să se ocupe de livrarea produselor. Câștigul tău rezultă din diferența rămasă după ce achiți plata furnizorului.

Ca să înțelegi procesul mai ușor, uite pașii:

  • Îți creezi un magazin online ce comercializează o anumită categorie de produse;

  • Clientul comandă un produs din magazinul tău online, tu preiei comanda și o transferi mai departe furnizorului;

  • Furnizorul se va ocupa să ambaleze și să livreze produsul către client în numele magazinului tău.

Asta înseamnă că furnizorul e cel care face treaba fizică, adică stocarea, depozitarea, ambalarea și livrarea, iar tu trebuie să te ocupi de magazinul tău, adică trebuie să atragi noi clienți.

Asta înseamnă că ai mai mult timp să construiești o strategie puternică de marketing și servicii customer care de calitate. Practic, prin dropshipping poți să-ți desfășori afacerea dintr-un birou, de pe un laptop sau de pe plajă. De stocuri și livrări se ocupă un furnizor specializat.

Cum faci dropshipping?

Deși altcineva se ocupă de treaba fizică, nu poți să stai degeaba. Pe lângă campanii de marketing bine executate, trebuie sa te asiguri că îți ies calculele la final de lună.

Nu e de ajuns să vinzi mult, trebuie sa ai un profit care îți acoperă costurile pentru fiecare produs vândut. În funcție de furnizor, s-ar putea să plătești o sumă prea mare pentru utilizarea depozitului.

S-ar putea să fie nevoie de un preț un pic mai mare ca să acoperi costurile de livrare, în funcție de partenerul tău. Asigură-te mereu ca ieși pe plus, și n-ar trebui sa ai probleme. Pe lângă asta, mai poți să iei în calcul câteva decizii de business care sigur o să te ajute.

1. Specializează-te pe o piață clară

Dacă vrei să-ți dezvolți afacerea prin dropshipping, gândește-te cel fel de produse vrei să comercializezi și, mai important, pentru cine. Există mari șanse ca piața locală să ducă lipsă de un anumit gen de produse. Dar trebuie să afli care sunt aceste produse și cum poți tu să le aduci în piață.

De exemplu, anul trecut a intrat pe piața românească primul distribuitor autorizat de genti O bag. Era deja un produs care se învârtea prin țară, dar nu era nimeni autorizat să-l distribuie la scară largă.

  • Studiază piața - observă ce se vinde, ce se vinde mai puțin și ce nu se vinde deloc pe piața locală. Poți folosi Google Trends ca să afli ce este popular. Ghidează-te și după rețelele de socializare, dar și folosind propriile metode de market research.
  • Gândește-te la un preț - să zicem că te gândești să vinzi un produs la un preț între 200 - 500 de lei. Banii rămași în mâna ta la final vor fi aproximativ 20%-25% din prețul produsului, adică între 40-125 de lei per comandă, în funcție de prețul produsului. Asigură-te că profitul rămas îți acoperă costurile operaționale.
  • Gândește-te la o țintă demografică - în studiul tău asupra pieței, trebuie să iei în considerare și ținta demografică. Produsul tău nu va fi pentru toată lumea și nu trebuie să faci eforturi să-l vinzi tuturor. E nevoie să stabilești clar cine este avatarul tău de client, unde locuiește, câți ani are, ce statut financiar are, unde lucrează, ce face în timpul liber etc.
  • Trebuie să te gândești și la brandul pe care vrei să-l creezi. Ce-ți vine în minte când te gândești la laptop-uri? Dell sau Asus sau HP, până și faimosul Mac? Știi și tu că atunci când alegi să cumperi un produs o faci pe baza unor motive care în mintea ta sunt foarte clare.

Investește în brand și folosește platforme pentru construirea magazinelor online

Așa ajungi să ai clienți fideli, care se vor întoarce constant să cumpere de la tine. Asta nu e doar o decizie facultativă. Când vorbim de e-commerce, cel mai important e site-ul de pe care vinzi. Dacă nu ești un maestru în web development, cea mai bună soluție e o platformă care te ajută să-ți construiești magazinul online.

Blugento e o platformă extrem de practică pe care poți să o folosești ca să îți setezi un magazin virtual. Ai șansa să folosești un design personalizabil, pentru ca magazinul tău să fie elegant și ușor de navigat. Ai sprijinul echipei Blugento pentru infrastructura tehnică și nu trebuie să îți faci griji legat de funcționalitățile tehnice ale shop-ului tău. Mai ai și o echipă de Customer Care implicată, mereu pe poziții, gata să te ajute atunci când le ceri asta.

Cât costă? Mai puțin decât te aștepți. Vezi aici ce variantă ți se potrivește.

2. Găsește-ți un furnizor de încredere

Ai stabilit ce vrei să vinzi. Ai decis și care e nișa în care vrei să activezi. Și ai și prima variantă a avatarului tău de client.

Acum e momentul să faci research ca să găsești cel mai potrivit furnizor pentru tine.

  • Caută furnizori locali - acesta trebuie să fie primul pas. Nu contează dacă te gândești să comercializezi un produs sau deja comercializezi unul într-un magazin propriu, un furnizor local întotdeauna e soluția cea mai bună. De ce? Pentru că livrările vor fi mai rapide. Pentru început, poți să întrebi pe diferite forumuri de e-commerce dacă există furnizori ce sunt dispuși să lucreze în regim dropshipping, iar apoi poți să discuți direct cu ei, ca să îți dai seama ce fel de relație de business poți să dezvolți. Nu toți vor dori să se implice într-un sistem dropshipping, dar dacă ai răbdare și cauți atent, furnizorul potrivit nu va întârzia să apară.
  • Ia în considerare furnizori internaționali - în cazul în care nu găsești produsele dorite la furnizorii locali, atunci concentrează-te pe cei internaționali. Piața de e-commerce s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, iar dacă reușești să integrezi magazinul tău online cu soluții eficiente, ai să vezi că transportul și durata livrării nu mai sunt o piedică atât de mare ca acum câțiva ani. Da, e posibil să apară alte costuri sau probleme de comunicare, dar marja de profit pe care o poți obține poate fi și ea mai mare, dacă produsul tău nu există pe piața din România și ai exclusivitate. Chinabrands, Oberlo, Inventory Source, Dropshipper.com sunt doar câteva exemple bune de furnizori internaționali.
  • Testează furnizorii - după ce ai ales câțiva furnizori, comandă câteva produse de la ei și observă procesul: timpul de livrare, cum primești coletul, în ce formă se prezintă produsul? Compară atât produsele, cât și procesul de livrare. Ai nevoie să treci prin întreaga experiență de vânzare, ca să fii conștient de experiența viitorilor tăi clienți.
  • Construiește cu furnizorul tău o relație bazată pe încredere și comunicare - vei avea nevoie de o astfel de relație pentru că, practic, furnizorul tău va fi partenerul tău. Amândoi veți avea de câștigat, dar veți și suferi consecințele în cazul unor probleme de livrare sau în cazul unei experiențe neplăcute pentru clientul final.

dropshipping-in-romania

3. Stabilește-ți de la bun început responsabilitățile

Ai furnizorul, deci acum e un bun moment să stabilești reguli.

Stabilește clar care sunt serviciile pe care le acoperă el, și care sunt serviciile pe care le acoperi tu. Recomandat este să faci tu Customer Care pentru că are un impact puternic asupra brandului tău, iar când ești în control, poți să observi și să îmbunătățești detaliile bazându-te pe feedback-ul clienților tăi.

Dacă alegi să nu faci tu asta, ci furnizorul tău, e bine să stabiliți procese și proceduri clare, pe care să le respecte, și care să ofere clientului final o experiență plăcută, care să-l facă să se întoarcă în magazinul tău online. Alternativ, poți lucra cu platforme de e-fulfillment, care îți oferă spațiu într-un depozit, gestionarea relației cu firma de curierat şi multe altele. În România, Frisbo a dezvoltat cea mai bună soluție.

4. Concentrează-te pe strategia de marketing

Nu trebuie să te ocupi de stocare, depozitare și nici de livrare, așadar atenția ta poate să fie concentrată pe strategia de marketing și campanii SEO pentru o promovare cât mai eficientă.

  • Încearcă Facebook Ads - Facebook are aproape 2,5 miliarde de utilizatori conform ultimelor statistici, așadar campania ta de marketing trebuie să înceapă aici. Investește în reclame și bannere și ai încredere că această investiție merită și îți va aduce ROI pozitiv. Poți să construiești și o pagină specială pe Facebook, unde să afișezi produsele comercializate și să interacționezi direct cu potențialii clienți.
  • Folosește Google Ads - Funcționează similar cu Facebook Ads, dar beneficiul este ca apari în fața utilizatorilor atunci când caută cuvinte cheie din nișa ta.
  • Fă un conținut creativ și original - rețelele de socializare sunt un instrument excelent pentru promovare. Poți să creezi conținut video care să atragă clientul. Mizează pe ceva original și amuzant. Nu-ți trebuie camere de filmat extraordinare, poți obține ceva interesant și cu telefonul, iar Internetul își va face treaba.
  • Cere feedback și răspunde criticilor - Dacă apare un review negativ, nu te grăbi să-l ștergi. Răspunde-le clienților nemulțumiți cu empatie și înțelegere. O astfel de atitudine conferă mai multă încredere decât 3-4 review-uri de 5 stele.

5. Gândește local

Dropshipping presupune o livrare mai îndelungată, așadar trebuie să te gândești la o piață locală, o piață în care produsele pe care le comercializezi ajung repede la clienți.

Există șansa ca produsele tale să fie deja comercializate pe o piață internațională, dar asta nu înseamnă că nu poți activa local. Cu cât mai repede, cu atât mai bine.

6. Dar gândește și global!

Sau cel puțin pe plan european. Poți comercializa produse în Germania, Polonia, Franța sau Marea Britanie… din România. Dacă vinzi și în România, atunci e și mai bine. Obiectivul ar trebui mereu să fie internaționalizarea. Dacă ai ajuns într-un punct sustenabil cu platforma ta în România, poți să iei în calcul alte piețe.

Cum faci asta? Descoperă detalii în ghidul nostru despre internaționalizare.

Ce NU ai voie să pierzi din vedere?

Dropshipping pare destul de ușor la un prim research și totodată și lipsit de riscuri financiare majore. Adevărul e că nu este lipsit de riscuri.

  • Comisioanele de stocare și procesare - trebuie să fii atent la acele comisioane de stocare și procesare impuse de furnizori. Aici trebuie să-ți întrebi furnizorul cât costă dacă produsele tale rămân în depozit mai mult timp, pentru că așa vei putea să-ți gestionezi afacerea mai ușor.
  • Numărul de produse comandate - dacă alegi să comanzi câteva unități, plătești comisioane de depozitare și stocare ca și cum ai plăti pentru stocuri întregi, așadar apare aici un dezavantaj clar.
  • Livrarea - dacă nu te ocupi de livrarea, atunci trebuie să fii cu ochii în patru asupra felului în care decurge. Nu vrei să ai clienți furioși.
  • Serviciile de customer care - comunicarea cu furnizorul în timpul livrării este esențială. Dacă cunoști situația livrării, poți oferi un customer care de calitate clientului.

Dropshipping are un echilibru între avantaje și dezavantaje. Dacă ai citit articolul, ți-ai cam dat seama deja care ar fi și avantajele și dezavantajele.

Avantaje:

  • Mai puține cheltuieli înseamnă un risc mai mic. Nu trebuie să întreții depozite și hale, de aceste cheltuieli se ocupă furnizorul.
  • O modalitate ușoară și ieftină de a începe o afacere. Practic, poți să lucrezi de acasă, dintr-un birou, într-un program flexibil, atâta vreme cât te concentrezi pe comenzile primite.
  • Nu ai nevoie de experiență și expertiză financiară. Poți să începi o afacere prin dropshipping destul de repede și, dacă ești atent, poți să faci față riscurilor legate de livrare.
  • Îți poți verifica afacerea destul de ușor, mai ales la început când începi cu să vinzi doar câteva produse.
  • Îți poți construi un adevărat brand printr-o metodă destul de sigură, cu puține riscuri.

Dezavantaje:

  • Piața competitivă înseamnă și o marjă de profit mai mică. Dar vorbim de România, o țară unde Amazon încă nu livrează, iar unele produse trebuie comandate din afară, așadar cu siguranță este loc și pentru tine.
  • Diverse probleme de depozitare și procesare. Iar tu, în calitate de comerciant, nu ai deloc controlul asupra acestor procese.
  • Livrarea poate fi dificilă. Mai ales în cazul livrărilor internaționale, unde trebuie să iei în considerare poziția clientului și poziția furnizorului, apoi modalitățile prin care se face livrarea astfel încât clientul să fie mulțumit.

Dropshipping în România?

Dacă te gândești să începi o afacere de tip dropshipping trebuie să fii dispus să investești bani în promovarea magazinului online și să fii constant activ în acest proces.

Trebuie să te orientezi în funcție de produsul tău și de numărul de comenzi. Trebuie să-ți construiești o comunitate în jurul magazinului tău. 

Dacă ai deja o afacere și te gândești să te extinzi, dropshipping este extrem de folositor pentru contextul în care ai deja o afacere, să zicem, un magazin fizic, unde comercializezi un anumit tip de produse și ai deja o comunitate de clienți și te gândești să te extinzi pe plan local și chiar internațional cu ajutorul dropshipping.

De ce este așa? Pentru că aceste afaceri au deja un capital și dispun de un buget prin care să-și construiască o campanie de promovare. Dacă ai o afacere, produse care se vând și ai și clienți care le apreciază, există mari șanse să dai peste un val nou de clienți prin dropshipping. Chiar dacă deja comercializezi un produs obișnuit.

Prin dropshipping poți controla singur imaginea magazinului tău și în același timp poți pune bazele unui brand de durată - pentru că până la urmă dropshipping este o investiție și o modalitate de a face e-commerce pe termen lung.

Așadar…

Dacă dropshipping merită sau nu, asta depinde doar de perspectiva ta. Un lucru este cert, dropshipping e parte din viitorul afacerilor online și este în același timp o modalitate mult mai practică să începi o afacere.

Trebuie doar să te pornești la drum cu răbdare și cu un buget care să-ți dea un avans și să îți alegi partenerii potriviți.

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în eCommerce Business Creșterea vânzărilor De:
Mara Florea