Cum internaționalizezi un magazin online în mod eficient

Cum internaționalizezi un magazin online în mod eficient

19.11.2019 11:05

cum-internationalizezi-un-magazin-online

Simți că ești limitat de piața din România? Ai vrea să vinzi mai mult, poate și în alte țări?

Atunci internaționalizarea e pentru tine. Cu puțin tact, niște traduceri de încredere și un plan bine pus la punct, poți să te dezvolți și în alte piețe.

Nu e cel mai ușor proces și trebuie să iei în calcul mai multe lucruri. De exemplu, e important să îți adaptezi și comunicarea și sistemele de plată la țările în care vrei să vinzi. Consideră impactul giganților precum Amazon și știi că ai niște muncă în față. Dar merită, iar Remus Lucuț, de la Blugento, face asta de ceva vreme - ajută magazine online românești să își dezvolte prezența în alte țări. La fel poți și tu. Dar înainte…

Cum știi că ești gata de tranziție?

Internaționalizarea nu e ceva recomandat pentru afaceri mici. Dacă abia ai început să vinzi în România, e mai bine să îți stabilești o platformă puternică aici. Dar nu lua în calcul doar activitatea firmei în general. Chiar dacă vinzi de 10 ani, dacă n-ai o prezență online bine construită, cu:

  • un site funcțional
  • prezență pe mai multe canale de comunicare
  • sisteme de plată sustenabile
  • o audiență fidelă

...încă mai ai de lucru aici.

În primul rând pentru că nu ai exploatat nișa din România la maxim, deci există loc de evoluție cu mai puțin efort.

În al doilea rând pentru că, dacă începi să distribui la o scară internațională, prezența online va fi cartea ta de vizită.

E locul în care toți clienții te vor cunoaște, deci e nevoie ca totul să meargă strună.

Orice proces de internaționalizare depinde de mai mulți factori pe care trebuie să îi găsești, să îi înțelegi, să îi analizezi și apoi să îi folosești în beneficiul tău.— Remus Lucuț

Și ăsta e un lucru pe care trebuie să îl iei în calcul. Fiecare piață internațională are audiența ei, cu diferențe între ce apreciază oamenii, ce asocieri culturale fac, și ce mesaj merge cel mai bine într-o nișă. Dacă n-ai o traducere veridică sau o comunicare eficientă pentru limba în care comunici, s-ar putea să nu obții rezultate, în marea majoritatea cazurilor. Dar asta e ok.

Orice proiect nou prezintă un factor de risc. E firesc să fie așa.— Remus Lucuț

Ca să minimizezi riscul, un pas bun este să analizezi ce a mers deja în România la nivel de strategie, și să încerci să emulezi asta în piețe apropiate. Nu neapărat un mesaj anume, ci mai degrabă tonul pe care îl ai, reducerile pe care le faci sau chiar strategia de preț.

Din nou, asta funcționează doar dacă ai deja o prezență online matură, pe care o poți lua la puricat. Un alt lucru pe care trebuie să îl iei în calcul sunt costurile. E recomandat să ai un cost predictibil și pentru tehnologie, și pentru serviciile de localizare pe care va trebui să le contractezi.

Asta se leagă de un punct mai general:

Când internaționalizezi o afacere, ai nevoie de un road map, un proces clar stabilit.— Remus Lucuț

Nu e de ajuns să-ți traduci site-ul, pentru că fără un pic de efort din partea ta, nici clienții din alte piețe nu o să fie interesați de tine. Nu în ultimul rând, alege cu grijă țările în care vrei să-ți faci intrarea. Asigură-te că există cerere pentru produsul tău acolo și gândește-te la colaborările pe care poți să le faci.

Google Market Finder e o unealtă de nădejde aici. Cu ea poți să afli informații folositoare despre fiecare piață în parte - puterea de cumpărare sau chiar costurile medii de advertising în nișa ta.

Așadar, odată ce:

  • ai o prezență online matură în România
  • înțelegi piața spre care vrei să migrezi
  • ai obiective clare
  • știi unde vrei să-ți faci intrarea
  • înțelegi nevoile audienței spre care migrezi

...Poți să începi procesul de internaționalizare.

Urmărește aici interviul video cu Remus Lucuț - Business Development Manager Blugento!

Dar ține minte:

În principal, zona de e-commerce este foarte dinamică. În mișcare, schimbare și evoluție constantă.— Remus Lucuț

În primul rând, caută un partener de livrări care acționează internațional.

Când Amazon oferă 24 hour shipping la toți clienții, ca să fii competitiv ai nevoie de curierat rapid. Pentru asta, orientează-te din timp către un curier cu experientă în internațional.

Un posibil partener, de exemplu, este DHL, care are și un produs special pentru antreprenorii români din e-commerce care vor să își extindă afacerea peste granițe. DHL Express te lasă să trimiți colete din România în Europa rapid (între 12 și 48 de ore, în funcție de regiune) și la un preț care pornește de la 10 euro/colet.

Dacă nu vrei să lucrezi cu ei, asigură-te că partenerul tău în livrări are o structură bine pusă la punct pentru livrarea internațională. Nu vrei un client nemulțumit că a trebuit să aștepte prea mult după produsul tău.

În al doilea rând, ia în calcul sistemele de plată pe care le integrezi.

Paypal nu e prea popular în România pentru că nu acceptă conturi sau plăți în RON, dar asta nu e adevărat pentru toate țările Uniunii Europene. În UK, de exemplu, Paypal este popular. Dacă vrei să vinzi acolo, este crucial să permiți oamenilor să te plătească prin PayPal. Ce trebuie să înțelegi e că sistemul de plată nu e doar despre bani - e o metodă prin care poți să îți crești rata de conversie și este un aspect crucial al customer service-ului în timpul achiziției.

Totodată, ia în calcul soluții de plată locale. În Germania, cel mai popular sistem este Sofort de exemplu, deci dacă vrei să vinzi acolo, integrează și cu ei. Fă-ți temele despre țara în care vrei să-ți faci intrarea. Află ce sisteme de plată sunt populare în online și asigură-te că poți integra cu ele. În același timp, asigură-te că banca de aici, alături de care lucrezi, oferă soluții avantajoase la plata cu cardul în online.

Verifică-ți comisioanele și regulile la plata în online și alege un partener bancar care nu-și ia o felie prea mare din câștigurile tale în alte țări.

În al treilea rând, gândește-te la strategia de promovare.

Comunicarea pe o piață nouă este un efort. Dar cu partenerii potriviți, reușești să vezi rezultate, dacă ești conștiincios.— Remus Lucuț

Și asta e adevărat din foarte multe motive.

  • diferențe de strategii
  • diferențe culturale
  • diferențe lingvistice
  • diferențe în platformele de promovare

Și multe altele.

Când îți faci intrarea pe o piață, caută un partener în comunicare care înțelege industria ta și particularitățile ei pe scena internațională. Asta nu înseamnă neapărat că trebuie să cauți o agenție de marketing de-acolo (deși e recomandat). Poți în continuare să lucrezi cu cineva din România, dar verifică dacă au experiență în comunicarea din țările respective.

Nu uita nici de diaspora. Aproape 4 milioane de români locuiesc în străinătate, majoritatea în țări bogate precum UK, Germania, Italia sau Spania. În foarte multe orașe, sunt comunități cu zeci de mii de oameni, printre care și antreprenori.

Remus Lucuț primește mesaje de la afaceriști români mutați în afară care doresc să deschidă afaceri cu produse tradiționale românești. Asta e o oportunitate uriașă! Dacă vrei să internationalizezi orice cu specific românesc, încearcă să stabilești legături cu românii mutați în afară. Hai să spunem că ți-a mers bine. Ai ales industria bine, localizarea a mers că la carte. Ai o poziție acum și pe altă piață.

Cum poți dezvolta prezența ta internațională?

Mereu există alternativa internaționalizării pe mai multe piețe, procesul este repetabil. Dar pentru o evoluție care se simte, trebuie să îți eficientizezi activitatea.

Soluția? ERP-uri (Enterprise Resource Planning).

ERP-urile sunt baze de date “deștepte” care permit automatizarea unor procese, cum ar fi: livrarea, comunicarea cu clienții post-achiziție, reumplerea stocului. Și orice altceva funcționează cu un software. Automatizarea de acest tip e foarte importantă mai ales dacă ai furnizori de fulfillment, ce distribuie produsele tale din depozite din Europa - toată colaborarea cu ei va fi eficientizată prin ERP-uri.

Totodată, încearcă să îți dezvolți prezența și pe marketplace-urile faimoase din noua ta piață. Cum avem eMag în România, așa există Allegro în Polonia. Și dacă nu există un marketplace puternic într-o țară, Amazon e următoarea destinație. Prin prezența pe aceste platforme, îți lărgești orizonturile - ai acces și la alte canale prin care clienții pot să te găsească.

Cât despre viitor...

Tot mai mulți comercianți vin cu produse noi, deci există și o cerere din ce în ce mai mare pentru servicii în e-commerce. Asta înseamnă și o competiție crescută, deci trebuie să înțelegi ce te face pe tine o alternativă bună pentru cumpărători.

Dar asta nu înseamnă că trebuie să reinventezi roata la fiecare pas. Construiește produse care augmentează punctele tale forte. Stabilește-ți o bază puternică și legături cu parteneri care îți înțeleg nevoile, mai ales când faci tranziția spre o piață nouă. Dacă ai asta, ești pe drumul cel bun.

Tu te gândești să îți internaționalizezi afacerea?

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în Blog Business #BeyondEcommerce De:
Mara Florea