Ghid - Fotografia de produs pentru magazinele online

Ghid - Fotografia de produs pentru magazinele online

15.04.2019 14:43

Ghid - Fotografia de Produs pentru magazinele online

Industria de eCommerce s-a dezvoltat masiv în ultimii ani, mai ales în România, fiind țara cu cea mai spectaculoasă creștere la nivelul Europei. În ciuda acestui fapt, o mare parte dintre consumatori preferă cumpărăturile offline, făcute în magazine fizice.

Acest lucru se datorează nevoii de a vedea și a atinge produsele înainte de a le cumpăra. Așa cum am văzut în raportul anual GPeC, principalul motiv pentru care oamenii nu cumpără online este dat de neîncrederea că produsele prezentate vor corespunde realității.

Această ezitare a oamenilor reprezintă o barieră în creșterea conversiilor. Partea bună este că ea poate fi înlăturată cu ajutorul unor fotografii de produs reușite.

Imaginile produselor afișate pe site ajută consumatorii să își formeze o primă impresie în legătură cu magazinul tău online, așadar este extrem de important ca acestea să le ofere suficientă încredere astfel încât să nu plece imediat de pe site-ul tău și să descopere ce ai de oferit.

Știm că nu toți cei care își deschid un magazin online pot aloca o parte din buget pentru a angaja un fotograf profesionist, de aceea ne-am gândit să facem acest ghid practic care să îi ajute pe cei ce vor să își realizeze singuri fotografiile de produs. Hai să vedem de ce anume vei avea nevoie pentru a începe.

Echipament necesar pentru fotografia de produs

Contrar așteptărilor, nu vei avea nevoie de un buget foarte mare și nici de prea multe unelte sau echipamente.
Iată ce îți recomandăm pentru început:

  • Aparat/cameră de fotografiat. În ziua de azi, majoritatea smartphone-urile au camere de fotografiat care fac poze extrem de bune. Așadar, dacă ai un telefon cu o astfel de cameră, îl poți folosi fără niciun fel de probleme, mai ales dacă ești la început de drum. În cazul în care nu ești mulțumit de pozele făcute cu telefonul, atunci poți investi într-un aparat foto. Există o mulțime de opțiuni pe piață care pot fi folosite cu succes pentru fotografia de produs, iar partea bună este că poți găsi cu ușurință un aparat bun chiar și atunci când ai un buget redus.
  • Trepied. Acesta este un instrument indispensabil în fotografia de produs. Trepiedul ajută nu doar la stabilizarea imaginii și la evitarea efectului de poză tremurată, dar este extrem de util pentru a testa unghiuri și perspective diferite. Cel mai probabil, vei fi nevoit să testezi mai multe unghiuri, în special la început, până îți vei da seama de perspectiva din care produsul tău arată cel mai bine raportat la realitate. Trepiedele sunt de asemenea foarte diverse și vei putea găsi multe modele la prețuri foarte bune, fie pentru smartphone, fie pentru aparate foto.
  • Fundal alb. Folosirea unui fundal alb reprezintă un standard în fotografia de produs, deoarece te ajută să pui accentul pe produs și nu pe alte elemente ce ar putea apărea în imagine. Un cort foto/cub de difuzie este ideal pentru produsele de dimensiuni medii și mici, deoarece curba creată va forma un fundal curat și plăcut ochiului. De asemenea, difuzia luminii va fi mult mai uniforma în acest caz. Pentru produsele mari sau pentru fotografiile cu modele se folosesc fundaluri foto din carton, pânză sau PVC care se fixează pe un suport de fundal, care poate fi portabil sau fix. Cele portabile îți dau o flexibilitate mai mare și sunt ușor de transportat de la o locație la alta. Fundalul foto din carton sau PVC poate fi folosit și la produse mai mici, având avantajul că fundalul iese mai neted în fotografii, decât în cazul cortului din pânză.
  • Lumină naturală. Ideal ar fi să ai un spațiu/o cameră cu ferestre mari, care primește foarte multă lumină naturală pe timpul zilei. Totuși, ar trebui să eviți lumina directă a soarelui, deoarece este prea puternică și va crea umbre tari. Atunci când începi să fotografiezi, nu uita să închizi orice sursă de lumină artificială din cameră pentru a nu denatura efectul creat de lumina naturală.
  • Blendă. Blenda este un panou reflectorizant care a rolul de a capta lumina si de a o retransmite pe subiect, acolo unde umbrele sunt puternice. Scopul utilizării blendei este de atenuare a umbrelor și poate fi utilizată atât în studio, cât și în cadrul ședințelor outdoor. Ea poate fi manipulată de un asistent sau poate fi susținută de un stativ dedicat. Dacă nu dorești să investești într-o blendă, aceasta poate fi înlocuită cu o coală de hârtie sau o bucată de staniol (vezi detalii în video-ul de mai jos).

Acestea ar fi instrumentele de bază de care ai nevoie pentru fotografia de produs. În continuare, vrem să intrăm în mai multe detalii și să îți oferim câteva sfaturi utile ce te vor ajuta în acest proces.

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Trucuri de care să ții cont la fotografia de produs    

Plasarea produsului într-un context

Pe lângă fotografierea produselor pe fundal alb, noi îți recomandăm să te folosești și de așa-numitele lifestyle photos. Acest tip de fotografii se potrivesc de minune dacă vinzi haine, încălțăminte, accesorii (ochelari de soare, ceasuri, bijuterii, rucsacuri) sau produse din categoria home & deco.

Cu ajutorul acestor imagini, vei ajuta potențialul cumpărător să își imagineze cum ar putea arăta produsul respectiv în casa acestuia sau cum l-ar putea folosi ori accesoriza.

Folosirea luminii artificiale

Așa cum am menționat mai sus, ideal ar fi să te folosești de lumina naturală pe cât posibil, însă dacă acest lucru nu este cu putință, o alternativă bună este reprezentată de lumina artificială.

Partea bună în acest caz este că nu depinzi de vremea de afară și că poți face pozele în orice moment al zilei. În același timp, vei avea mai mult control asupra rezultatelor finale comparativ cu lumina naturală ce se poate schimba pe parcursul unei zile, în funcție de vremea de afară.

Diversitatea perspectivelor asupra produsului

O întrebare foarte des întâlnită este cea legat de modul în care poți fotografia produsul, precum și câte poze ar trebui să faci. Răspunsul cel mai bun este: fă atâtea poze cât este necesar pentru a putea să arăți caracteristicile produsului cât mai bine și conform cu realitatea.

Pe lângă acest lucru, scopul pozelor este să reflecte calitatea și materialul acestuia, tocmai pentru a-l ajuta pe consumator să își imagineze cum s-ar simți produsul în mâna lui. Mai ales în cazul domeniilor fashion și home&deco, foarte mult contează ca fotografiile să suprindă și textura materialului din care sunt confecționate produsele.

Pentru început, plasează produsul în unghiuri cât mai diverse, iar apoi încearcă să îți dai seama care sunt imaginile ce spun cel mai bine povestea produsului tău.

Editarea imaginilor

Retușarea este esențială în fotografia de produs, deoarece vrei să te asiguri că toate imaginile sunt consistente din punct de vedere al fundalului, poziționării și al altor elemente care pot altera imaginea de brand.

În cazul în care știi să lucrezi cu programe de editare foto precum Photoshop, atunci te poți ocupa chiar tu de editarea imaginilor.

Post-procesarea se poate referi la eliminarea fundalului (este foarte importantă, deoarece conferă o imagine profesionistă magazinului tău online), corectarea culorii (pentru a fi conform cu realitatea) sau adăugarea unor umbre.

Află cum poți obține fotografii de produs reușite și tips&tricks pentru editarea în Photoshop din tutorialul video de mai jos realizat de f64 împreună cu fotograful Dragoș Asaftei:

Optimizarea imaginilor de produs pentru magazinul online

Redimensionarea fotografiei la dimensiunea afișată pe site

În designul magazinului tău online, imaginea de produs ia o anumită dimensiune. Nu încarca imaginile la dimensiunea originală, ci redimensionează-le astfel încât să respecte dimensiunea și proporțiile magazinului online. Poți afla aceste dimensiuni prin Inspect pe pagina de produs astfel:

  • Pe pagina produsului dai click dreapta, apoi Inspect
  • Dupa Inspect ți se va deschide o fereastră în care trebuie să selectezi iconița din stânga - după selecție aceasta se va activa/face albastră
  • Cu cursorul vei merge peste fotografia de produs și vei da click
  • On-hover îți va apărea afișata dimensiunea fotografiei (vezi exemplul de mai jos)

Vei folosi această dimensiune pentru a redimensiona fotografiile pentru magazin. Foarte important este să păstrezi proporțiile fotografiei originale pentru a nu distorsiona imaginea. Poți face acest lucru creând un șablon pe care să-l folosești pentru redimensionare, în care să adaugi imaginea și să o decupezi/redimensionezi până se încadrează în acest șablon.

Dacă site-ul este responsive va trebui să iei în calcul rezoluția maximă.

Reducerea dimensiunii (KB)/ compresarea imaginilor

Fotografiile de calitate înaltă au o dimensiune de câțiva MB. Pentru a le urca pe site este neapărat necesar să le optimizezi pentru web pentru a le reduce dimensiunea. Acest lucru va ajuta în primul rând la viteza de încărcare a site-ului și la poziționarea în motoarele de căutare (SEO). Din punct de vedere al SEO, viteza cu care se încarcă un site este un element important, așa că nu sari acest pas. Poți optimiza fotografiile direct din programul de editare (ex: Photoshop) prin opțiunea Save for Web. Salvează imaginile în format jpg unde dimensiunea fișierelor este mai mică decât în cazul formatului png. O imagine de produs ar trebui să aibă, ideal, sub 100kb, mai ales dacă sunt multiple imagini în pagina de produs.

Dacă nu folosești un program de editare, există și tool-uri online pe care le poți folosi pentru compresarea imaginilor:
https://tinypng.com
https://compressor.io

Nu uita că dimensiunea imaginilor, este unul din factorii principali care influențează viteza de încărcare a site-urilor și este un element pe care îl poți controla și optimiza chiar tu.

Optimizarea fotografiilor pentru SEO

Redenumirea imaginilor. Fotografiile sunt salvate de obicei cu denumiri de genul IMG37465938 care nu înseamnă nimic și care nu te ajută la SEO. Redenumește imaginile pe care le vei încărca pe site și include cuvântul cheie pe care îl urmărești în denumire. De exemplu, pentru un produs unde vei urmări cuvântul cheie tricou alb cu dungi poți salva imaginile cu denumiri de genul tricou-alb-dungi.jpg, tricou-alb-dungi-dama.jpg.

Evită să incluzi cuvinte de legătură care pot lipsi, iar pentru denumire să folosești elementul ”-” între cuvinte.

Setarea tagului ALT. Tag-ul ALT înseamnă “alternative text” și se afișează/apare atunci când imaginea nu se poate încărca sau în cazul în care cineva dorește să asculte informațiile din pagină. Acesta este un element foarte important în optimizarea SEO, dar deseori este ignorat de administratorii de magazine online și nu este completat. Setarea tag-ului ALT ajută și motoarele de căutare precum Google să înțeleagă ce conține fotografia. Folosește și în acest tag cuvântul cheie pentru care optimizezi pagina de produs.

Setarea Titlului. Titlul imaginii este afișat atunci când cineva plasează cursorul mouse-ului deasupra imaginii și este indicat să folosești acest titlu alături de tag-ul ALT. Folosește și în acest caz o denumire care să conțină cuvântul cheie pe care l-ai folosit și în denumirea imaginii sau în eticheta ALT.

Concluzie - Imaginile de produs influențează succesul magazinului tău online

Chiar dacă un consumator nu va putea atinge produsele pe care le vinzi pe magazinul tău online, prin fotografia de produs poți controla percepția pe care o are acesta asupra calității produselor, dar și prima impresie pe care și-o formează.

83% din utilizatori se bazează pe imaginile de produs atunci când iau decizia de a cumpăra un produs online, iar 22% din retururi se datorează faptului că produsul arată în realitate altfel decât în poze.

Sperăm ca sfaturile din acest articol să te ajute la realizarea unor fotografii de produs excelente prin care să convertești cât mai mulți vizitatori. Rămâi cu ochii pe blogul nostru pentru a afla și alte ponturi utile pentru magazinul tău online.

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în eCommerce Best Practice SEO De:

Bluegento Admin