Folosește analiza de date  ca să îți înțelegi mai bine afacerea

Folosește analiza de date ca să îți înțelegi mai bine afacerea

26.11.2019 15:21

Foloseste-analiza-de-date-ca-sa-iti-intelegi-mai-bine-afacerea

Gândește-te la toate coșurile abandonate de clienții tăi în ultima lună. De ce n-au finalizat comanda? Ce au în comun oamenii care au cumpărat și au devenit, ulterior, ambasadori de brand pentru tine? De ce te aleg anumiți clienți și de ce unii nu vor să audă de tine?

Valentin Radu, CEO Omniconvert, răspunde la astfel de întrebări în fiecare zi. Nu prin magie, ci prin analiză de date. Dacă te bazezi doar pe intuiție, n-o să ajungi departe.

Ce informații ratezi?

Doar când urmărești îndeaproape activitatea vizitatorilor tăi în site ai să înțelegi de ce fluxurile tale de vânzări arată cum arată.

Când iei în calcul zeci de mii de instanțe: pe ce au apăsat oamenii, de unde a venit traficul, pe câte pagini au navigat înainte să cumpere, ce vedeau când au apăsat “close tab” și multe altele,  atunci o să înțelegi ce trebuie să schimbi ca să te dezvolți. Nu înseamnă că dacă nu încerci să îți înțelegi afacerea ai să dai faliment sau dacă nu ai făcut-o până acum, e prea târziu.

Totuși, sigur vei rata foarte multe oportunități de dezvoltare dacă nu te folosești de datele pe care deja le ai.

Cheia înțelegerii afacerii tale? Seturile mari de date (sau big data), mai ales când vorbim de zona online. Un ochi fugitiv peste rapoartele Google Analytics nu e destul.

E fascinantă abundența de insight-uri la care antreprenorii au acces, dar nu le folosesc.— Valentin Radu

Principiul Pareto spune că 20% din cumpărători sunt, în general, responsabili de 80% din vânzări. Sunt șanse mari ca 1-2% din baza ta de clienți să fie recurentă și cel mai probabil îți asigură 25% din încasări.

De asta este necesar să îți analizezi clienții, mai ales dacă ai deja mulți:

  • Cine sunt?
  • De ce te aleg pe tine?
  • Cine e decision maker în întreprinderile care cumpără de la tine?
  • Dacă nu sunt întreprinderi, ci persoane fizice, cine ia decizia, cumpărătorul sau beneficiarul produsului / serviciilor tale?

S-ar putea să realizezi că marea majoritate a clienților fideli sunt ingineri, de exemplu.

Chiar dacă produsul tău s-ar potrivi și unei învățătoare sau unui marketer, o astfel de realizare te ajută să-ți concentrezi eforturile către clienții care contează cel mai mult. Când știi detalii de acest fel, știi să comunici specific, ca limbaj și atitudine, și legat de calitatea audienței.

Dacă nu aplici bune practici de analiză statistică în afacerea ta, riști:

Peste 50% din companii și-au schimbat deja strategia de vânzări și marketing în urma analizei de big data. Înainte să te apuci de cursuri de statistică, totuși, ai grijă să înțelegi bine domeniul.

Cum să nu cazi în capcana intuiției?

Hai să ne imaginăm că vinzi pe propriul site. Ai găsit recent un furnizor foarte ieftin din China, semnezi un contract și începi să distribui un produs ce prinde foarte bine. Trec câteva luni, profitul crește, toate graficele arată bine în Analytics. E un produs de succes, nu? Poate.

O analiză superficială a datelor relevă informații relevante doar pe termen scurt. Poate audiența ta chiar apreciază produsul și-ți va merge bine cu el ani de zile de acum încolo sau poate e vorba doar de un timing bun, iar analiza de date îți va arăta că produsul are o creștere de căutări în perioada asta a anului. În rest, va fi liniște.

Doar analiza de date îți va da răspunsul definitiv. Cheia este să ai aproape un expert care reușește să alinieze toate departamentele între ele. Să culeagă date din toate părțile, să le centralizeze și să poată să tragă concluzii raționale.

Cuvânt cheie: Expert.

Urmărește mai jos interviul video cu Valentin Radu - CEO Omniconvert

O întreprindere sau un angajat care se ocupă de big data n-are cum să fie tratat(ă) drept “furnizor”. Un colaborator în domeniul analizei de date trebuie să fie cu adevărat un partener - să înțeleagă afacerea ta și să propună soluții adecvate nișei tale, dar nici tu nu poți să stai pe tușă.

Cum arată afaceristul informat?

Ca să înțelegi cum pot seturile mari de date să te ajute, trebuie să fii deschis la minte. Big data este un domeniu emergent în România și concluziile trase după o analiză amănunțită pot fi uneori contraintuitive.

De exemplu, uneori e nevoie să intervii în călătoria vizitatorului. O simplă întrebare de tipul “Ce măsură porți la pantofi?”, urmată de o filtrare a rezultatelor în funcție de răspuns poate schimba drastic felul în care un anumit segment de cumpărători acționează.

Analiza de date te poate ajuta să oferi soluții ce se pliază pe nevoile audienței tale. Din acest motiv, mulți colaboratori Omniconvert au des realizarea:

Am ajuns să aflu lucruri pe care nici nu știam că nu le știu despre business-ul meu.— Valentin Radu

De cealaltă parte a baricadei sunt antreprenorii care nu văd importanța clientului, prinși în rutina internă. Mai verifici performanța, ai un huddle cu echipa de marketing, verifici tabele de la departamentul de achiziții și simți că ți-ai făcut treaba. Când ești prins în dinamici interne, riști să nu te mai concentrezi pe client și automat pierzi posibilitatea de a inova.

Big data funcționează pentru antreprenorii care înțeleg nevoia unei mentalități “customer centric” și sunt dispuși să inoveze.

În plus…

Doar aceste companii supraviețuiesc pe termen lung.

Grupul Thomas Cook a dat faliment nu de mult. Cu Airbnb, Booking.com și prețurile competitive de la linii aeriene low-cost, gigantul turismului n-a mai reușit să facă față. Nu au fost dispuși să-și plece urechea la nevoile clientului, iar asta i-a costat...mult.

O companie care nu inovează și nu este aproape de clienții ei, nu are decât să dispară.— Valentin Radu

Vestea bună e că fix aici te poate ajuta analiza de date. E o modalitate prin care poți să “asculți” ce-ți spun clienții, iar în e-commerce e locul cel mai bun în care poți să faci asta.

Pe vremuri, activitatea unui magazin online era dominată de găsirea unor noi strategii de achiziție. Azi nu mai e așa de simplu. Majoritatea oamenilor judecă magazinele și în funcție de experiența pe care o oferă. Produsul nu mai este destul și trebuie să înveți cum să înrămezi oferta, nu doar să-i dai o substanță.

Informația este cea mai importantă resursă.— Sandu Băbășan

Doar cu informații calitative, analizate de experți, poți să fii mereu cu un pas în față.

Mecanismul e simplu: analiza comportamentelor cumpărătorilor tăi îți permite să tragi concluzii despre cine sunt, ce vor și cum ai putea să-i servești mai bine.

Viitorul Big Data?

Orice analiză de seturi mari de date este potențată de machine learning.

“Viitor” e impropriu spus, totuși - marea majoritate a analizei de seturi mari de date este deja combinată în vreun fel cu inteligența artificială. E necesar totuși să înțelegi cum se va îmbina acest domeniu cu întreprinderile românești.

În primul rând, Valentin vede că în România sunt din ce în ce mai mulți antreprenori cu întrebări și răspunsuri relevante pe subiectul big data și machine learning.

Mai mult, vede că afaceriștii români încep să înțeleagă nevoia unor resurse interne bine dezvoltate. Aici se includ orice unelte care lucrează cu seturi mari de date, dar mai avem de lucru.

Omniconvert și alte firme din domeniu lucrează deja la produse care pot face recomandări și modificări la site-urile e-commerce automat, în funcție de comportamentul clientului.

Estimările plasează creșterea industriei de big data la peste 20% până în 2020. Vânzările online și analiza de date sunt pe un trend ascendent în toate industriile.

Amintește-ți:

  • Analiza de seturi mari de date te ajută să îți înțelegi audiența
  • Ai nevoie de expertiză pentru a gestiona un volum mare de statistici
  • Un partener în big data îți oferă soluții pliate pe nevoile afacerii tale
  • Majoritatea antreprenorilor deja folosesc seturi mari de date pentru a-și dezvolta afacerea
  • Trebuie să fii aliniat către nevoile clienților pentru ca să inovezi
  • Trebuie să fii deschis schimbării ca să folosești big data în beneficiul tău

Lumea se folosește deja de big data pentru a se dezvolta. Tu ce faci ca să îți înțelegi clienții mai bine?

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în Blog eCommerce #BeyondEcommerce De:
Mara Florea