Ghid: Cum deschid un magazin online - De la înființarea firmei la lansarea magazinului

Ghid: Cum deschid un magazin online - De la înființarea firmei la lansarea magazinului

10.01.2019 15:34

Cum deschid un magazin online?

Dezvoltarea unei afaceri în comerțul electronic și lansarea unui magazin online presupune multă muncă și o mulțime de decizii, așadar e foarte important să fii informat și să ai cât mai puține necunoscute, încă de la început.

În acest Ghid vei regăsi informații despre:

Cum facem comerț online legal? Înființarea firmei

Cum facem comerț online legal?
Ce fel de firmă pot înființa? SRL sau PFA?

Realizarea unui magazin online

Alegerea numelui și a domeniului
Alegerea platformei de eCommerce
Tipuri de soluții eCommerce
Ce aspecte să iei în calcul atunci când alegi soluția de eCommerce?
Promovarea magazinului online

Aspecte Legale pentru Înființarea unui Magazin Online

Încheierea legală a Contractelor la distanță
Dreptul de retur a produselor - Care sunt obligațiile și drepturile magazinului online și ale clienților
Link-uri a căror publicare este obligatorie conform legii în cadrul magazinului online
Aspecte privind prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR)
Aspecte privind înregistrarea în scopuri de TVA pentru publicitate sau realizarea de importuri

Informațiile din acest ghid îți sunt oferite de platforma eCommerce Blugento, platforma pentru înființări firme Regnet și Cabinet Avocat Chiriac Cătălin.

Cum facem comerț online legal? Înființarea firmei

Comerțul online este unul dintre domeniile ce beneficiază de o creștere continuă atât în ce privește numărul vânzărilor, cât și a volumelor tranzacționate. Se estimează că în 2018 piața de comerț electronic a ajuns la 3.6 miliarde de euro și atrași de această posibilitate de business tot mai mulți români doresc să vândă online. Însă, comerțul este o activitate economică, ceea ce înseamnă ca se supune unor norme juridice cu implicare fiscală și organizatorică. Așadar să vedem care sunt formele de organizare juridică pentru care poți opta și care ar fi condițiile și avantajele acestora.

Persoană fizică sau firmă?

De principiu, comerțul în sine este o activitate atribuită societăților comerciale, deoarece este considerată o activitate constantă ce urmărește generarea profitului. Prin urmare, în cazul în care comerțul online reprezintă o activitate continuă și de bază pentru obținerea veniturilor, atunci este necesar să dețineți o firmă. În plus, există mai multe beneficii pentru a deține o firmă cu acest tip de activitate: pe lângă posibilitatea dezvoltării în sine a companiei și a unui brand, puteți beneficia de avantaje fiscale, cum ar fi impozitul pe venit de 3% sau 5% în cazul dividendelor sau chiar impozit pe venit de 1% ori 2% dacă aveți mai mulți angajați.

Desigur că în situația în care o persoană vinde online în mod ocazional, atunci nu există o formă continuă de comerț și implicit nu este necesară înființarea unei firme.

2. Ce fel de firmă pot înființa? SRL sau PFA?

Pentru a putea porni un magazin online, acesta trebuie să ”îmbrace” o formă juridică care să permită funcționarea sa.

SRL

Forma juridică cea mai des întâlnită este SRL sau societatea cu răspundere limitată. Avantajele înființării unui SRL pentru activitatea de comerț electronic sunt multiple și vom enumera câteva dintre ele:

  • nu vei plăti TVA decât dacă depășești venituri de 300.000 lei/an
  • vei beneficia de 3% impozit pe venit și 5% impozit pe dividende
  • poți avea aproape toate codurile CAEN din România
  • număr nelimitat de angajați

Dezavantajul principal ar fi că, cel mai probabil, vei avea nevoie de contractarea unor servicii de contabilitate și că vei putea scoate bani din firmă doar sub formă de dividende sau salarii.

Documentele necesare înființării:

  • copie carte identitate asociați și administrator
  • acte cu privire la proprietatea sediului social (după caz)
  • specimen de semnătură și declarație notarială că sunt îndeplinite condițiile de a fi asociat și/sau administrator
  • aviz de la asociația de proprietari dacă sediul va fi stabilit într-un bloc de locuințe

Condiții

  • lipsa faptelor înscrise la nivelul cazierului fiscal
  • existența unui imobil în vederea stabilirii sediului profesional

Costuri:

  • taxe notariale de aprox. 100 lei/asociat, capital social de 200 lei, taxe percepute de Registrul Comerțului 122 lei
  • funcționare: cele mai semnificative costuri pot privi serviciile de contabilitate (aprox. 300-450 lei/lunar raportat la volumul efectiv de activitate)

Dacă dorești să îți inființezi o firmă fără mai sta la cozi și să pierzi timpul poți apela la Regnet, platforma online prin care îți poți înființa o firmă rapid și ușor. În acest caz se mai aplică un onorariu de înființare a firmei de 350-450 lei.

Vrei să-ți deschizi o firmă?

Înființează-ți firma simplu și rapid cu Regnet! Nu mai trebuie să te deplasezi sau să stai la cozi.

Află Detalii

SRL-D

În cazul unui SRL-D condițiile și avantajele sunt similare ca în cazul unui SRL. Diferența este că în 3 ani de la înființare firma trebuie schimbată în SRL și în cazul unui SRL-D nu pot fi exercitate anumite activități economice (cum ar fi comerț cu alcool, jocuri de noroc, imobiliare etc.) În plus, trebuie să reinvestești anual cel puţin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent.

Un avantaj ar fi faptul că ești scutit de plata CAS cu condiția să ai permanent 2 angajați pe firmă, timp de 3 ani.

PFA - Persoană fizică autorizată

Există cazuri în care PFA-urile (persoană fizică autorizată), întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale, pot fi mai interesante decât un SRL pentru un antreprenor. Comercializarea sub un PFA se regăsește de cele mai multe ori în cadrul celor care au o anumită pregătire (spre ex., programator), de altfel o condiție pentru înființarea unui PFA este dovada pregătirii sau experienței în domeniul în care va activa PFA-ul în sine.

Avantajele principale în cazul unui PFA sunt:

  • costuri de înființare mai reduse și contabilitate mai simplă
  • costuri de funcționare scăzute
  • poate efectua comerț online
  • nu este necesar să aștepți distribuirea dividendelor pentru a scoate bani din firmă

Dezavantaje principale

  • fiscalitate mult mai ridicată pentru venituri mai mari de 2.000 de lei/lună, exceptând clasele CAEN care se încadrează la norma de venit fixă
  • limitarea de a exercita maxim 5 coduri CAEN
  • maxim 5 angajați

Costuri

  • taxe notariale de aprox. 50 lei
  • funcționare: cele mai semnificative costuri pot privi serviciile de contabilitate (aprox. 150-200 lei/lunar)

Dacă dorești să îți deschizi un PFA fără să te mai deplasezi la Registrul Comerțului și să pierzi tmp prețios poți apela la Regnet, platforma online prin care îți poți înființa o firmă rapid și ușor. În acest caz se mai aplică un onorariu de înființare de 250-300 lei.

Realizarea unui magazin online

1. Alegerea numelui și a domeniului

Alege un nume

Numele pe care îl vei folosi pentru afacerea ta, dar și pentru domeniul site-ului sunt foarte importante. Cel mai bine prind numele scurte și atrăgătoare, care sunt ușor de scris și de citit. Încearcă să găsești un nume unic care se scrie la fel cum se citește pentru e evita erorile. Nu vrei ca vizitatorul să ajungă pe alte site-uri încercând să ajungă pe magazinul tău.

Noi îți recomandăm ca în cazul în care ai găsit deja un nume, să verifici să nu fie luat deja de altă companie. Poți verifica disponibilitatea unui domeniu pe ROTLD.ro. De asemenea, nu uita să cauți pe Google numele ales pentru a vedea ce alte rezultate apar în motoarele de căutare. Deși un domeniu este disponibil pe .ro, este posibil să concurezi cu site-uri mari globale și să-ți fie mai greu să urci pe primele poziții în motoarele de căutare.

Știm că alegerea unui nume nu e o sarcină ușoară și contează mult pentru acțiunile viitoare de branding și comunicare. Ia-ți timpul necesar și folosește pentru inspirație unelte precum namelix.com (business name generator care utilizeaza AI) sau un dicționar de sinonime de unde poți extrage noi idei.

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Cumpără domeniul web

De îndată ce te-ai asigurat că poți folosi acel nume, este timpul să cumperi și domeniul web. Achizitia unui domeniu web cu .ro se poate face începând de la aproximativ 8-9 euro/an. Recomandăm să găsești un furnizor unde poți plăti din start pe mai mulți ani, nu vrei să ai grija că-ți expiră domeniul în fiecare an.

Un domeniu ideal este scurt, nu conține caractere neobișnuite cum ar fi liniile sau minusurile și reprezintă bine compania.

În trecut, multe companii își alegeau un nume de domeniu cât mai asemănător cuvintelor cheie ale afacerii. Această practică îngreunează procesul de branding, ceea ce poate limita compania în viitor, iar în prezent nici nu ajută pe partea de SEO. Prin urmare, nu te ghida după cuvintele cheie pentru care vrei să apari, ci mai degrabă alege un nume care să-ți permită construirea unei identități vizuale și a unui concept de brand.

După ce ai cumpărat domeniul ai două opțiuni: fie îți găsești un serviciu de hosting pentru găzduirea domeniului și a viitorului magazin online, fie îți deschizi magazinul online pe o platformă de tip SaaS - software as a service, care asigură și găzduirea.

2. Alegerea platformei de eCommerce

Platformele de eCommerce au devenit extrem de populare în ultimii ani deoarece prezintă numeroase beneficii pentru cei ce vor să își deschidă un magazin online. Prețul avantajos, dar și faptul că nu ai nevoie de un programator full-time sau de un designer reprezintă motivele principale pentru care tot mai mulți antreprenori merg pe mâna acestei opțiuni. Dat fiind faptul că există mai multe opțiuni pe piață, probabil te întrebi ce beneficii ar trebui să îți ofere o astfel de platformă și cum poți face alegerea potrivită.

Care este platforma eCommerce potrivită pentru afacerea ta?

Platforma eCommerce potrivită este cea care satisface nevoile actuale ale business-ului, dar se poate adapta ușor și pe viitor, odată cu creșterea afacerii.

Pe scurt ar trebui să:

  • Îți permită să configurezi produsele după nevoile business-ului tău 
  • Beneficiezi de un nivel de securitate ridicat și de suport
  • Îți ofere un magazin cu design responsive, care să se adapteze la dispozitivele folosite
  • Poți integra ușor metode de plată online și curierat, facturare sau alte soluții de eCommerce în magazinul online
  • Îți faciliteze creșterea vânzărilor cu tool-uri de marketing și să fie optimizată din punct de vedere SEO
  • Poți scala ușor business-ul folosind infrastructura platformei

3. Tipuri de platforme eCommerce

Acesta este primul aspect pe care trebuie să îl iei în considerare. Ai de ales între:

  • Platforme găzduite
  • Platforme open-source (sau care necesită un serviciu de găzduire)

Alegerea ta va depinde în totalitate de nevoile afacerii tale.

Platformele eCommerce cu găzduire, de tip SaaS

Platformele cu găzduire vin la pachet cu funcționalitățile de care ai nevoie la început de drum și vei plăti pentru ele o sumă fixă lunar. 

Companiile mici sau medii au, în general, mai puține resurse financiare dar și forță de muncă, așadar o platformă SaaS care să îți permită să scalezi poate fi soluția ideală. Platformele de tip SaaS sunt o alternativă mai accesibilă, aspect important în special pentru business-uri la început de drum. Investiția inițială este mult mai scăzută și poți lansa magazinul rapid și scala pe parcurs, în funcție de dezvoltarea business-ului.

Soluțiile SaaS îți asigură update-uri, fix-uri și se ocupă de securitatea magazinului, așadar scapi de grija mentenanței și nu ai nevoie de o echipă internă de specialiști IT.

Avantajele platformelor SaaS pe scurt

Investiție redusă - Platformele de tip SaaS sunt o alternativă accesibilă, aspect important în special pentru business-uri la început de drum. Investiția inițială este mult mai scăzută și implicit riscul este mai mic.

Lansare rapidă pe piață: Platformele oferă o soluție de eCommerce la cheie, cu toate elementele necesare pentru a demara și administra business-ul online. De cele mai multe ori, vin pregătite cu integrările cele mai populare pentru plată, curier sau marketing, așadar te poți lansa mult mai rapid decât în cazul unei soluții construite de la 0. Soluțiile locale au avantajul integrării cu soluții populare pe plan local și cel al adaptării la legislația din România.

Mentenanță: Un avantaj major al soluțiilor SaaS este hostingul și mentenanța site-ului. Soluțiile SaaS îți asigură update-uri, fix-uri și se ocupă de securitatea platformei, așadar nu te mai stresezi cu mentenanța. Asta înseamnă costuri mult mai mici și mai puține bătăi de cap.

Evoluția continuă: Piața de eCommerce este foarte efervescentă și mereu în schimbare. Cu un magazin dezvoltat independent e mai greu să te ții la curent cu toate schimbările din domeniu, unele de ordin juridic (cum a fost GDPR), altele legate de noi soluții de marketing sau UX. Soluțiile de tip SaaS sunt mai atente la astfel de noutăti și schimbări și le integrează în platformă pentru a rămâne competitive. Asta înseamnă că proprietarii de magazine online vor beneficia de îmbunătățirile și update-urile aduse platformei, în timp ce vor economisi timp, energie și bani.

Cum pot să-mi deschid un magazin online pe o platformă de tip SaaS?

Blugento este o platformă eCommerce, care oferă antreprenorilor tot de ce au nevoie pentru un magazin online de succes și îi scapă de grija pentru infrastructura tehnică. Fiind o platformă, de tip SaaS, pe bază de abonament lunar, investiția inițială este redusă și în orice moment clienții pot scala și trece la un abonament superior, care să le acopere nevoile afacerii din acel moment.

Atunci când deschizi un magazin online pe o plaformă închiriată e important să analizezi înainte să alegi soluția ce nevoi ai legat de:

Produse: Care sunt produsele pe care vrei să le vinzi online, dacă există anumite cerințe speciale precum ar fi posibilitatea personalizării produselor online, realizarea unor produse la comandă, comercializarea unor produse virtuale sau pe bază de abonament, te adresezi unei audiente business-to-business etc. Dacă există astfel de solicitări specifice e bine să te asiguri că platforma acoperă funcționalitățile de care ai nevoie pentru a vinde produsele.

Logistică: Care sunt furnizorii de servicii de plată online sau livrare? Doresc automatizarea proceselor de facturare, livrare, gestiune stoc, listarea automată pe diferite canale de vânzare? După ce ai răspuns la aceste întrebări următorul pas este să analizezi ce opțiuni îți oferă platforma de ecommerce legat de integrările sau automatizările necesare.

Design: Designul unui magazin online este un element important de diferențiere și un element care poate construi încrederea în brandul tău. Este de dorit ca magazinul tău să fie unic, atât din punct de vedere al designului, dar și al experienței. Cu toate acestea un design creat de la 0, este mai costisitor decât unul realizat pe un template, iar unele platforme de eCommerce sunt destul de limitative în această privință. De aceea trebuie să stabilești din start ce buget ești dispus să investești în realizarea magazinului tău online și ce oportunități îți oferă platformele de eCommerce legat de design.

Blugento este construit pe platforma Magento, cea mai populară soluție eCommerce open-source și stă foarte bine la toate aceste capitole. Integările cu furnizorii eCommerce de pe piața locală nu lipsesc, iar magazinele construite pe Magento pot fi extinse prin module și funcționalități disponibile în Magento Marketplace (cel mai mare marketplace cu aplicații eCommerce din lume). De asemenea, oferă atât posibilitatea creării unui design de la 0, adaptat perfect business-ului cât și posibilitatea personalizării unui design existent, creat de graficieni experimentați.

Platformele open-source, self-hosted

Platformele open-source, care necesită găzduire, oferă o mai mare flexibilitate și mai mult control asupra magazinului tău online. Pe de altă parte, această opțiune se pretează mai degrabă pentru cei care au un buget mai mare și au resursele tehnice necesare pentru a administra magazinul. În acest caz, configurarea de software, serverele, securizarea, mentenanța, efectuarea de backup-uri este responsabilitatea celui care instalează o astfel de platformă (agenție, freelancer etc.)

Sunt platformele open-source potrivite pentru afacerea ta?

Platformele Open Source sunt o variantă potrivită pentru multe tipuri de business, deoarece oferă o foarte mare flexibilitate si sunt bine optimizate pentru eCommerce. Cu toate astea, dacă nu ești o persoană tehnică, pentru a avea un magazin pe o platformă de tip open source trebuie să lucrezi cu o agenție de development care să-ți asigure configurarea magazinului, integrarea și dezvoltarea de module și mentenanță. De asemenea, va trebui să îți găsești și o soluție de hosting. Colaborarea cu o agenție de development înseamnă costuri ridicate, pe care nu orice companie și le permite, deci trebuie să iei în calcul acest aspect.

Platformele opensource (ex. Magento, Woocommerce) sunt și cele care permit implementarea cea mai facilă de noi funcționalități. Deoarece au comunități mari de developeri în spate și marketplace-uri cu mii de extensii și module deja dezvoltate, e destul de ușor să găsești un modul care să rezolve nevoia pe care o ai. Platformele SaaS sunt mai restrictive din acest punct de vedere și au o serie de funcționalități cu care vin la pachet, dar, în general, nu permit dezvoltarea de funcționalități custom. Blugento, fiind dezvoltat pe o platforma opensource (Magento), deși este un SaaS, permite dezvoltarea de noi funcționalități sau integrarea cu extensii disponibile pe Magento.

Cum deschizi magazinul online simplu și rapid?

Cu ajutorul platformelor eCommerce precum Blugento, în ziua de azi este mai simplu și mai rapid ca niciodată să începi să vinzi online. Astfel, odată ce ai bifat aspectele de mai sus, rămâne doar să iei anumite decizii legate de funcționalitatea și aspectul magazinului tău online. Iată care sunt acestea:


Cu Blugento îți poți deschide magazinul online simplu și rapid în câtiva pași simpli:

  • Intri în legătură cu un consultant Blugento.
  • Împreună cu el vei înțelege nevoile afacerii tale în ceea ce privește soluția de eCommerce și vei identifica pachetul de abonament care ți se potrivește, în funcție de funcționalități și numărul de produse.
  • Alegi tipul de design dorit - custom, de la 0 sau design existent deja în Blugento Express.
  • După ce te-ai decis, vei intra într-un proces de on-boarding unde ne vei răspunde la o serie de întrebări care ne vor ajuta să realizăm structura magazinului, conceptul grafic sau personalizarea designului. Chiar dacă nu ai ales toți furnizorii de servicii, integrările le putem realiza și pe parcurs.
  • După ce ai primit demo-ul magazinului și ai aprobat propunerea pentru magazinul tău îți vom da datele de acces în panoul de administrare unde vei putea încărca produsele tale (sau poți face import automat printr-un fișier csv).
  • Când magazinul online este populat cu produse îl punem live și poți primi deja primele comenzi.
  • Pe parcursul colaborării îi oferim hosting, mentenanță, suport tehnic și training în utilzarea platformei și recomandări de parteneri din ecosistemul eCommerce care să te ajute să-ți crești business-ul.

Cu un cost lunar fix si pachete variate de servicii acoperim atât nevoile unui start-up cât și nevoile afacerilor medii și mari, cu peste 20.000 de produse.

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

4. Ce aspecte să iei în calcul atunci când alegi soluția de eCommerce?

Personalizare: Înainte să alegi plaftorma de eCommerce, trebuie să vezi care dintre ele oferă posibilitatea de a personaliza magazinul până la cel mai mic detaliu. Câteva exemple ar fi: layout-ul paginilor și navigarea, culorile, fontul, mărimea textului, gruparea produselor pe categorii, afișarea stocului, afișarea opțiunii de wishlist sau schimbarea imaginilor.

Analytics și rapoarte: Este extrem de important accesul la Analytics, deoarece va trebui să urmărești ce rezultate au acțiunile tale de promovare și să analizezi performanța magazinului tău pentru a putea contribui la creșterea afacerii tale online.

Asigură-te că platforma pe care o vei alege îți oferă acces la Google Analytics. Mai mult decât atât, ar trebui să îți genereze rapoarte în mod periodic care să îți arate:

  • Ce procent din potențialii cumpărători abandonează coșul de cumpărături
  • Ce produse se vând cel mai bine și care sunt cele mai vizualizate
  • Care este totalul facturilor
  • Câte recenzii ai primit
  • Ce caută cel mai des, vizitatorii, la tine pe site

Marketing: Un magazin online nu poate crește fără a folosi strategii de marketing. Este esențial să găsești o platformă care te poate ajuta în acest sens și îți poate oferi beneficii precum:

  • Posibilitatea creării unui blog
  • Integrarea cu rețelele de socializare
  • Crearea de cupoane pentru clienți
  • Afișarea de produse similare, dar și tehnici de up-sell și cross-sell
  • Administrarea newsletter-ului
  • Optimizare pentru motoarele de căutare (SEO)

Optimizare pentru dispozitive mobile: În România aproximativ 70% din vizitele primite de magazinele online vin de pe dispozitive mobile. De asemenea, numărul celor care au făcut achiziții de pe mobil este în creștere. Din acest motiv, indiferent de platforma pe care o alegi, aceasta trebuie să aibă un design optimizat atât pentru telefoane mobile, cât și pentru tablete.

SEO: Search Engine Optimization, altfel zis SEO se axează pe maximizarea vizibilității pe motoare de căutare precum Google. Optimizarea va fi determinată atât de platforma de eCommerce pe care o folosești și mai ales de eforturile tale. Dacă vrei ca magazinul tău online să aibă succes, trebuie neapărat să te gândești la SEO.

5. Promovarea magazinului online 

De ce Ai Nevoie de SEO

Atunci când un om se decide că vrea un produs, va începe să caute informații despre acel produs și magazine de la care ar putea să îl cumpere. Fără SEO, nu vei apărea în lista de rezultate a motorului de căutare. Atunci singura ta metodă de a face vânzarea este prin anunțuri plătite. Nu numai că asta ar fi costisitor, dar concurența va folosi ambele metode, deci ai fi în dezavantaj.

Care Sunt Factorii Principali de SEO

Cei de la Google vor ca motorul lor de căutare să gândească cât mai mult ca un om. Așa, vor oferi rezultate cât mai relevante pentru cei care folosesc motorul. Algoritmul care determină rangul fiecărui site ține cont de multe lucruri. Totuși, când îți alegi platforma de eCommerce, aceștia sunt factorii principali:

Domeniul Internet

Domeniul internet este adresa virtuală a site-ului tău. Crucial este ca această adresă să fie a ta și doar a ta. Asigură-te că platforma îți permite asta, altfel eforturile tale de optimizare vor ajuta deținătorul platformei, nu firma ta.

Harta XML

Procesul de indexare a unui magazin online poate dura un pic având în vedere că fiecare produs are pagina lui. Fiecare moment în care o pagină este neindexată, acea pagină este invizibilă pentru clienți. Pentru a minimiza acest timp, platforma de eCommerce generează o hartă XML. Harta aceasta ajută motorul de căutare să indexeze mult mai repede.

Adresa Canonică

Pentru un magazin online bine structurat, nu este neobișnuit ca un produs să apară în mai multe categorii. De exemplu, într-un magazin de mobilier un scaun de bucătărie s-ar regăsi și în categoria ”Scaune” și în ”Mobilier de Bucătărie”.

În cazul acesta, fără stabilirea unei adrese canonice, același scaun de bucătărie va avea două pagini de produs. Asta înseamnă că ai două pagini identice pe site pentru același produs. Motoarele de căutare sunt programate să penalizeze site-urile care au pagini identice, deci site-ul tău poate suferi. Pentru a evita situația asta, motoarele de căutare oferă posibilitatea de a stabili adrese canonice. O adresă canonică este văzută ca fiind ”pagina principală” a unui produs, iar copiile ei nu mai sunt luate în calcul.

Titlul

O altă însușire importantă a paginii este titlul. El este prezent pe tab-ul paginii și este setat automat ca titlu atunci când salvăm pagina la favorite. Aceasta este relevanța titlului pentru oameni, dar pentru motoare de căutare, acel titlu este important pentru procesul de căutare. Dacă cuvintele căutate se regăsesc în titlu, rangul paginii în căutare este mai mare.

Ideal ar fi ca platforma de eCommerce să seteze acest titlu automat dar să îți permită să setezi acest titlu și manual. Alegeți cu atenție platforma de eCommerce pentru că nu toate oferă o metodă ușoară de a stabili adresa canonică sau titlul paginii.

Suport Pentru Blogging

Atunci când cineva caută un cuvânt cheie, motorul de căutare va ține cont de câte ori apare acel cuvânt cheie pe pagină dar și pe domeniul internet. Prin urmare, vrei ca site-ul tău să conțină cuvintele cheie ce țin de compania ta cât mai mult.

Platforma de eCommerce aleasă trebuie să poată suporta un blog pe același domeniu internet ca magazinul. Apoi este de datoria ta să populezi blogul cu conținut folositor. Asta îți va face site-ul mai plăcut atât pentru motoare de căutare cât și pentru posibilii clienți.

Descrierea Meta

Sigur ai observat că atunci când cauți ceva pe internet, sub linkul rezultatului se află un scurt de text care descrie pagina. Aceea este descrierea meta.

Poți folosi acest text să convingi oamenii să intre pe site. Dacă platforma de eCommerce generează singură descrierea meta, sunt șanse mici ca acel text să aibă sens pentru cititor. De aceea trebuie să îți alegi o platformă care îți oferă opțiunea să o scrii tu.

Promovarea după lansare

După multă muncă, magazinul tău online este într-un final pregătit pentru lansare. Descrierile produselor au ieșit extrem de bine, calitatea imaginilor va atrage privirile oricărui vizitator, iar design-ul paginilor îi va ajuta pe aceștia să navigheze cu ușurință pe site. Cu toate acestea, munca ta nu se oprește aici. Din momentul în care magazinul tău online a devenit funcțional, trebuie să începi promovarea lui pentru a-ți informa audiența de existența lui, dar și pentru a face primele vânzări.

Cum poți promova magazinul online la început de drum?

Promovarea prin recomandare

Promovarea prin recomandare este o metodă extrem de eficientă. Prieteni, familie, parteneri de afaceri - cu toții te pot ajuta în acest demers.

Este în natura noastră să susținem și să ajutăm cum putem oamenii apropiați nouă. Așa că nu ezita să le povestești despre de noul tău proiect și să aduci în discuție modalități prin care ți-ar putea susține ideea.

Această tehnică funcționează de când lumea și pământul și este cu siguranță o strategie de marketing și promovare care nu va da greș niciodată. De îndată ce magazinul tău online este gata, spune tuturor prietenilor tăi, familiei și chiar și partenerilor de afaceri cu care ai colaborat până în prezent despre marele eveniment.

Îi poți ruga să dea și ei vestea mai departe prietenilor lor. Atunci când oamenii primesc o recomandare de la un prieten, șansele sunt mult mai mari ca aceștia să o ia în considerare. Astfel, ei vor fi primii care îți vor aduce trafic pe site și chiar primele vânzări.

De asemenea, le poți sugera să distribuie pe rețelele de socializare site-ul tău, ceea ce o să-i crească vizibilitatea.

Rețelele de socializare

Milioane de români au conturi pe rețelele de socializare, ceea ce înseamnă că trebuie neapărat să fii și tu prezent pe ele. Noi îți recomandăm să fii activ pe Facebook, Instagram, Pinterest și chiar și Twitter. La început, încearcă să intri în conversații și subiecte care sunt actuale pentru a-ți crește vizibilitatea.

Postează constant imagini și clipuri cu produsele tale și creează descrieri interesante care să le pună în valoare. Nu te limita însă doar la a publica produse și oferte, încearcă să creezi conținut original, util sau amuzant cu care fanii paginii tale să interacționeze sau chiar să-l distribuie mai departe.

Reclame plătite

În prezent, poate fi destul de greu să crești o pagină de Facebook în mod organic. La început, pentru a avea o bază de fani solidă, e ideal să folosești reclame plătite. Cu ajutorul lor, poți promova pagina magazinului tău online celor care sunt cu adevărat interesați de ceea ce vinzi. De exemplu, poți targeta fanii unei pagini similare cu afacerea ta, utilizatori care au o anumită vârstă, sex, sau interes sau oameni care locuiesc într-un anumit oraș (în cazul în care nu livrezi în toată țara).

Pe lângă rețelele de socializare, nu vrei să uiți și de posibilii cumpărători care fac anumite căutări pe Google. Deoarece magazinul tău online nu are suficient de multă autoritate la început ca să apară în primele pagini din Google, va trebui să te bazezi pe Adwords. Cu ajutorul reclamelor plătite pe Google, pagina ta va fi printre primele rezultate atunci când o persoană face o căutare după cuvântul-cheie pe care l-ai ales pentru reclamă.

PR

Când spunem PR nu ne referim la un simplu comunicat de presă trimis la zeci de publicații în speranța că măcar una dintre ele te va publica pe site-ul lor. Cu toții avem o poveste în spatele afacerii noastre, așa că folosește-te de povestea ta pentru a atrage atenția unor jurnaliști care scriu despre industria în care activezi. Contactează-i și spune-le pe scurt cine ești, ce faci și de ce ar trebui să fie interesați de povestea ta.

Colaborări cu influenceri

Marketing-ul cu influenceri poate fi o strategie bună de a-ți face cunoscute produsele și brandul. Asocierea cu niște persoane cunoscute (bloggeri, influenceri) poate crea un transfer de încredere care este foarte util, mai ales la început de drum când lumea nu a auzit de magazinul tău. Nici rezultatele pe termen scurt nu pot neglijate, acest gen de campanii au puterea de a genera vânzări rapid, mai ales dacă le oferi consumatorilor un beneficiu imediat și limitat în timp.

Sfatul cel mai important, în acest gen de colaborări, este să te asociezi doar cu persoane care activează în nișa ta sau care sunt urmărite în general de un public care ar putea avea ca interes produsele pe care le comercializezi. Nu vei obține cele mai bune rezultate dacă vei investi într-o campanie cu un blogger cunoscut pe fashion și iar tu vei promova produse de tehnologie.

Dacă vei combina toate aceste idei, cu siguranță vei observa rezultate în cel mai scurt timp.

Aspecte Legale pentru Magazine Online

1. Încheierea legală a Contractelor la distanță

Prin deschiderea unui magazin online, vei vinde bunuri sau servicii unor persoane fizice sau juridice („Clienți”), la distanță, prin intermediul Internetului. Fiind vorba despre realizarea unei vânzări, aceasta se face din punct de vedere juridic, prin intermediul unui contract. Întrucât vânzătorul și cumpărătorul nu se găsesc în același loc pentru semnarea efectivă a contractului, legea prevede modalitatea în care un contract la distanță poate fi încheiat.

Cu privire la încheierea și executarea contractelor încheiate prin internet sunt relevante următoarele acte normative:

  • Legea nr. 287/2009 privind codul civil
  • Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic
  • OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

Pentru ca acest contract să fie legal încheiat trebuie îndeplinite următoarele condiții:

  • Să fie respectate obligațiile specifice de informare impuse de legislația aplicabilă
  • Obiectul și prețul contractului să fie clar determinate
  • Să existe consimțământul părților pentru contractare

Întrucât nu va exista un contract în formă materială semnat de vânzător și cumpărător, toate clauzele privind drepturile și obligațiile părților trebuie să apară publicate pe site și să fie în mod facil accesibile clienților. Va trebui să comunici aspecte privind identitatea companiei și datele de contact, modalitățile de livrare a bunurilor sau executare a serviciilor, informații privind eventualele garanții, posibilitatea și modalitatea de retur, legea aplicabilă, drepturi de proprietate intelectuală, soluționarea litigiilor etc. Acestea trebuie cuprinse în secțiunea „Termeni și condiții” a site-ului și vor reprezenta „corpul” principal al Contractului dintre Vânzător și Cumpărător. Termenii și Condițiile trebuie să apară și în pasul de Finalizare a Comenzii, dar este recomandat să fie accesibile și din footer-ul site-ului pentru a putea fi consultate oricând.

Aspecte privind caracteristicile bunurilor/produselor puse în vânzare, prețul acestora și eventual alte taxe datorate de cumpărător vor fi prevăzute în secțiunea de magazin a site-ului.

Conform legii, în cadrul magazinului online trebuie să se regăsească următoarele categorii de informații minimale:

  • Principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor (în general, pe pagina de produs)
  • Identitatea profesionistului vânzător, incluzând denumirea, adresa poștală a sediului sau a punctului de lucru unde activează efectiv, numărul de telefon, fax, și e-mail (după caz) la care vânzătorul poate fi efectiv contactat de Clienți
  • numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerțului sau în alt registru public similare) codul de înregistrare fiscală (în secțiunea „Termeni și condiții” și/sau în pagina de contact)
  • Prețul total al produselor sau serviciilor, cu toate taxele incluse, și după caz, toate costurile suplimentare (în general, în pagina de produs, în coșul de cumpărături și pagina de finalizare comandă)
  • Modalitatea de plată, livrare și executare, data până la care vor fi livrate produsele/prestate serviciile, politica de soluționare a reclamațiilor (în pagina de produs și/sau pagina de comandă și/sau „Termeni și condiții/Livrare și plată”)
  • Mențiune despre garanțiile asociate produselor/serviciilor sau, după caz, serviciile post vânzare oferite de vânzător (în pagina de produs și/sau „Termeni și condiții”)
  • Despăgubirile acordate și procedura de acordare a acestora în cazul nerespectării nivelurilor de calitate convenite (în general în secțiunea „Termeni și condiții”)
  • Existența dreptului de retragere din contract a Clientului cu indicarea condițiilor de exercitare a acestui drept; (în general în secțiunea „Termeni și condiții” și secțiunea Informații Retur. Este necesară și publicarea pe site a formularului tipizat de retragere prevăzut de OUG 34/2014)
  • Informarea Clientului, acolo unde este cazul, că în caz de retragere din contract, acesta va trebui să suporte costul de retur a produselor. Atunci când produsele nu pot fi returnate prin poștă, indicarea modalității efective de retur și costul returului pe această cale (în general în secțiunea „Termeni și condiții” și/sau secțiunea Infomații Retur și/sau în pagina de comandă)
  • Atunci când este cazul, informații cu privire la mecanismul extrajudiciar disponibil Clientului pentru depunerea și soluționarea eventualelor reclamații (în general în secțiunea „Termeni și condiții”)
  • Termenul maxim de livrare, care nu poate fi mai mare de 30 de zile de la încheierea contractului (în general în secțiunea „Termeni și condiții” și/sau pagina de comandă)

Nepublicarea tuturor sau unora dintre aceste informații poate avea una sau mai multe din următoarele consecințe:

  • Nulitatea contractului
  • Prelungirea termenului de retur
  • Imposibilitatea impunerii Clientului a costurilor de retur;
  • Imposibilitatea impunerii Clientului a costului taxelor/comisioanelor suplimentare

Momentul încheierii efective a contractului, moment de la care magazinul online este obligat să livreze bunul/serviciul și cumpărătorul este obligat să plătească prețul, este momentul la care Vânzătorul confirmă acceptarea comenzii emise de către Client, în formă scrisă (e-mail de confirmare a comenzii).

Ai nevoie de consultanță juridică?

Apelează la un specialist pentru consultanță juridică pentru magazinul online sau pentru implementarea GDPR la tine în companie.

Vreau Consultanță

2. Dreptul de retur a produselor - Care sunt obligațiile și drepturile magazinului online și ale clienților

Returul reprezintă dreptul Clientului/consumatorului de a solicita restituirea bunului achiziționat în schimbul returnării prețului. Acest drept se naște în cazul exercitării de către client a dreptului său legal de retragere din contractul la distanță.

Clientul nu are dreptul de a renunța la contract în cazul achiziționării de produse care:

  • Sunt realizate după specificațiile clientului sau sunt personalizate conform cerințelor acestuia;
  • Se deteriorează sau expiră rapid
  • Nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de client.
  • Potrivit naturii lor devin inseparabil amestecate cu alte elemente
  • Sunt înregistrări audio video/programe informatice, ce au fost desigilate după livrare
  • Reprezintă servicii ce au fost integral prestate până la momentul exercitării dreptului de retur

Clientul/consumatorul are dreptul de a-și exercita dreptul de retragere în termen de 14 zile de la data intrării de către acesta în posesia bunurilor achiziționate. Dreptul de retragere poate fi exercitat de Client fără justificare (fără a indica vreun motiv). În cazul în care o comandă este livrată în mai multe etape, termenul de 14 zile se împlinește la data primirii de către Client a ultimului produs din comandă.

Pentru a produce efecte, informarea de retragere emisă de Client/consumator, trebuie transmisă de către acesta către magazinul online, până la expirarea perioadei de retragere de 14 zile, chiar dacă mesajul/comunicarea ajunge la vânzător după expirarea acestei perioade.

Informarea de retragere se poate face fie prin formularul de retragere prevăzut în anexă la OUG 34/2014, fie printr-o declarație scrisă de retragere transmisă sub orice formă vânzătorului.

În cazul retragerii consumatorului din contract, magazinul online este obligat la:

  • Restituirea către acesta a tuturor sumelor primite cu titlu de preț, inclusiv costurile livrării în termen de maxim 14 zile de la primirea deciziei de retragere
  • Dacă consumatorul nu este de acord cu altă modalitate de rambursare, restituirea banilor se face prin aceleași modalitate de plată ca cele folosite de consumator
  • Dacă consumatorul a ales altă modalitate de livrare decât livrarea standard propusă de vânzător, acesta din urmă nu are obligația de a rambursa cumpărătorului costurile suplimentare de livrare ce depășesc costurile modalității standard de livrare
  • Rambursarea banilor poate fi amânată până la momentul rambursării de către consumator a bunurilor achiziționate sau până la transmiterea de către acesta din urmă a unei dovezi a transmiterii spre rambursare a bunurilor către vânzător, luându-se în considerare data cea mai apropiată
  • Consumatorul suportă costurile de retur, cu excepția situației în care vânzătorul și-a asumat să suporte aceste costuri
  • În cazul în care consumatorul degradează bunurile prin folosirea acestora într-o manieră ce excedă testarea efectivă a caracteristicilor și/sau funcționalității acestora, acesta poate fi ținut responsabil, sub condiția ca vânzătorul să poată dovedi prejudiciul suferit

3. Link-uri a căror publicare este obligatorie conform legii în cadrul magazinului online

Pentru a asigura un nivel de protecție și de informare crescută a clienților magazinelor online, legislația aplicabilă impune tuturor comercianților online să publice în cadrul site-urilor lor următoarele link-uri către site-urile instituțiilor/organismelor cu atribuții în protecția drepturilor consumatorilor/clienților:

  • Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC):
  • Platforma de Soluționarea Online a Litigiilor (SOL): 
  • Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP): 

Ca buna practică se recomandă afișarea unor link-uri ușor accesibile cu Politica de Confidențialitate și Cookie-uri, Informații legate de Retur sau Informații legate de Livrare și plată.

4. Aspecte privind prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR)

În cadrul activității unui magazin online, vei prelucra datele cu caracter personal ale celor care accesează site-ul, fie în calitate de vizitatori fie în calitate de clienți. În calitate de administrator al site-ului, vei avea calitatea de „Operator de date cu caracter personal”, iar vizitatorii site-ului au calitatea de „Persoane vizate de prelucrarea datelor cu caracter personal”.

Din perspectiva activității desfășurate prin intermediul magazinului online, principalele categorii de date cu caracter personal prelucrate sunt:

  • Datele privind locația: adresa IP, date GPS
  • Datele de identificare: nume, prenume
  • Datele de logare în cont: user și parolă
  • Adrese: de domiciliu/de livrare
  • Date de contact: număr de telefon, adresă de e-mail
  • Date privind comportamentul pe site: istoricul paginilor accesate, apreciate, împărtășite etc.

Condițiile de colectare, prelucrare, transmitere, păstrare, etc. a datelor cu caracter personal sunt reglementate în prezent de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul GDPR).

Conform Regulamentului GDPR, orice Operator de date cu caracter personal trebuie să adopte în cadrul activității sale o serie de măsuri minimale tehnice și organizatorice de securitate a prelucrării datelor cu caracter personal.

Măsurile tehnice trebuie să vizeze:

  • Limitarea accesului la datele cu caracter personal
  • Criptarea datelor
  • Protejarea prin măsuri tehnice a datelor
  • Securizarea stocării datelor
  • Unde este posibil, pseudonimizarea datelor
  • Garantarea utilizării strict a datelor necesare pentru fiecare operațiune în parte
  • Asigurarea realizării drepturilor Persoanelor vizate
  • Colectarea corectă a consimțământului persoanelor vizate, pentru prelucrarea datelor

Măsurile organizatorice ce trebuie adoptate trebuie să vizeze:

  • Corecta informare a persoanelor vizate referitoare la datele prelucrate, scopurile prelucrării, mijloacele de prelucrare, temeiurile legale ale prelucrării, drepturile persoanelor vizate, condițiile de transmitere către terți a datelor, durata stocării acestora (adaptarea și publicarea pe site a unei „Politici privind prelucrarea datelor cu caracter personal”)
  • Asigurarea confidențialității datelor în relațiile cu angajații proprii ai operatorului și cu terții cu care acesta lucrează și care au acces la date (contracte de confidențialitate cu salariații, convenții privind prelucrarea conformă a datelor încheiate cu terții etc.)

În principiu, administratorul unui magazin online colectează date cu caracter personal în două scopuri principale, respectiv (a) pentru încheierea și executarea contractului de vânzare a produselor/serviciilor sale și (b) pentru realizarea de acțiuni de promovare/marketing a acestora.

Temeiul juridic pentru colectarea datelor cu caracter personal pentru vânzarea produselor/serviciilor este tocmai încheierea și executarea respectivului contract, motiv pentru care pentru colectarea datelor privind identitatea, adresa, datele de contact ale clientului nu este necesară obținerea consimțământului expres al acestuia.

Pentru realizarea acțiunilor de promovare/marketing însă, colectarea datelor privind locația, a datelor analitice privind comportamentul pe site a utilizatorului (colectate prin intermediul programelor tip „Cookie”) se poate realiza doar în baza consimțământului expres al acestuia.

Din acest motiv, cu titlu de măsură tehnică, administratorul site-ului trebuie să dea posibilitatea vizitatorului, încă de la momentul primei accesări a site-ului, să își dea sau să refuze să își dea consimțământul pentru colectarea datelor personale în scop de marketing. În acest sens, se poate utiliza un formular de consimțământ pentru „Cookie” prin care vizitatorul să specifice în ce scop pot fi colectate datele sale cu caracter personal. 

Colectarea și utilizarea adresei de e-mail a vizitatorului/Clientului în scopul realizării unor comunicări promoționale (newsletter) se poate realiza, de asemenea, doar pe baza consimțământului expres al acestuia, motiv pentru care site-ul trebuie să conțină un formular specific în vederea obținerii consimțământului pentru acest scop. Formularul trebuie să fie distinct de formularul de acceptare a „Termenilor și condițiilor” și nu poate fi pre-bifat.

5. Aspecte privind înregistrarea în scopuri de TVA pentru publicitate sau realizarea de importuri

Conform legii fiscale aplicabile, există obligativitatea tuturor operatorilor economici să se înregistreze în scopuri de TVA în situația în care înregistrează o cifră de afaceri anuală egală cu suma de 300.000 lei. Până la atingerea acestei cifre de afaceri, comerciantul este considerat neplătitor de TVA.

Distinct de cifra de afaceri, în situația în care comerciantul decide realizarea de operațiuni comerciale de import de bunuri din țări membre ale Uniunii Europene, acesta trebuie să se înregistreze în scopuri speciale de TVA. Înregistrarea în scopuri speciale de TVA presupune formularea unei solicitări în acest sens către organele fiscale în a căror circumscripție își are sediul, pentru emiterea unui cod de TVA intracomunitar.

La momentul realizării operațiunilor de import, codul de TVA intracomunitar va trebui declarat de către comerciant pentru înscrierea acestuia pe documentele de achiziție (facturi). Utilizarea codului de TVA intracomunitar permite operatorului să beneficieze de operațiuni scutite de TVA în cadrul Uniunii Europene.

Pentru achiziția de bunuri din spațiul European, nu se vor datora de către importator taxe vamale, urmând a fi suportate strict costurile de achiziție și costurile de transport.

De asemenea, dacă nu ai o firmă plătitoare de TVA și vei realiza campanii de publicitate pe Facebook sau Google, fiind servicii prestate în EU, vei avea nevoie de un cod de TVA intracomunitar. Facturile se vor emite și plăti fără TVA, iar TVA-ul îl vei plăti în țară, pe baza declarațiilor de TVA care trebuie depuse în lunile următoare realizării operațiunilor.

În cazul în care se dorește achiziția de bunuri din afara Uniunii Europene, importatorul trebuie să aibă în vedere obligația de a achita taxe vamale de import, determinate în funcție de categoria de bunuri importate. De, asemenea pentru importuri din afara UE este necesară obținerea unui număr EORI eliberat de Direcţia Generală a Vămilor. Numerele EORI vor fi solicitate la direcţiile regionale vamale în a căror rază de competenţă teritorială se află firma.

Notă: Informațiile prezentate mai sus au un caracter general de informare și nu acoperă în mod detaliat cerințele efective, specifice, aplicabile fiecărei categorii de afaceri în parte. Pentru implementarea efectivă a măsurilor tehnice, organizatorice, juridice afacerii puteți discuta cu un avocat specializat în drept comercial sau GDPR.

Îți dorim mult succes în călătoria ta în eCommerce! Dacă ai nevoie de spriin în activitatea ta ne poți contacta pentru:

Înființarea firmei - Regnet
Realizarea magazinului online - Blugento
Consultanță juridică drept comercial și GDPR - Cabinet Avocat Chiriac

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în eCommerce Marketing Online Business De:
Blugento
Vezi Oferta Black Friday