Black Friday - Singurul Ghid De Care Ai Nevoie

Black Friday - Singurul Ghid De Care Ai Nevoie

06.11.2019 11:49

În cadrul Blugento, ne pregătim intens de cea mai așteptată perioadă din e-Commerce - Black Friday. De aceea, am pregătit un ghid, care să-ți vină în ajutor.

Creat în detaliu, ghidul de Black Friday îți prezintă cele mai bune practici pentru această perioadă de foc. Motivul? Vrem ca magazinul tău online să se bucure de rezultate, activitate optimizată, profit și, cel mai important, o experiență a consumatorului la cele mai înalte standarde.

În acest articol vei găsi insight-uri practice, de la pregătirea site-ului pentru Black Friday și a stocurilor, până la analizarea prezenței online și cele mai utile tactici din e-Commerce.

Fără dubiu, marea majoritate a lumii știe ce reprezintă acest fenomen, dar ca totul să se lege mai bine, vom începe cu anul în care Black Friday a luat cu asalt economia mondială.

Black Friday - Istoric și date

Începând cu 2005, în Statele Unite, Black Friday e cea mai aglomerată zi din an pentru magazine. În scurt timp, Europa și România au preluat trend-ul.

Vânzările de Black Friday cresc cu peste 25% în fiecare an.

Reducerile masive de la sfârșit de noiembrie sunt un prilej pentru acumularea de noi clienți, fidelizarea celor existenți și afirmarea în piață.

Dar nu poți doar să scazi prețurile cu 20% și să faci peste noapte o avere. De Black Friday, cererea pentru toate produsele crește considerabil. Multe magazine se pregătesc de eveniment de la început de octombrie sau poate chiar mai devreme, și la fel ar trebui să faci și tu.

De ce e important?

Dacă ai un magazin online, probabil te-ai gândit să faci reduceri de Black Friday. Poate chiar ai început deja să-ți pregătești site-ul pentru eveniment. Dar nu toate magazinele au fost pregătite anul trecut. Conform Business Insider, companiile americane au pierdut peste 177 milioane de dolari pentru că nu aveau stocul necesar să răspundă la cererea crescută din ultima vineri a lui noiembrie.

Așa că hai să vorbim în numere, pentru că statisticile despre Black Friday arată clar cât de important e acest eveniment pentru orice vânzător. Anul trecut în SUA, Thanksgiving Day - o sărbătoare națională - a adus vânzări de 3.7 miliarde de dolari în mediul online. Black Friday a adus vânzări online de 6.2 miliarde de dolari. Au fost procesate 14.8 milioane de vânzări online, iar numărul de cumpărători a crescut cu 40% din 2017. De la concepția evenimentului până azi, vânzările cresc în fiecare an.

Black Friday în Europa - Cum se descurcă Vechiul Continent?

Conform Clearhaus, febra cumpărăturilor se simte și în Europa. Comanda medie în online crește cu peste 35%, dar nu doar în “Vinerea Neagră”, ci în toată săptămâna de dinainte.

Mintel estimează că (doar în UK) s-au vândut produse de peste 4.2 miliarde de lire în 2017, iar acest număr crește cu 12% în fiecare an.

Cât despre viitor…

BlackFriday.com spune că vânzările în online, de Black Friday, în 2019 vor depăși 12 miliarde de dolari. Cu siguranță un site care scrie despre Black Friday ar vrea să exagereze acest număr, deci indicele poate fi luat cu un gram de reticență. Dar realitatea este că lumea cheltuie mult mai mult în ultima vineri din noiembrie.

Mai mult decât atât, o fac din ce în ce mai mult în mediul online.

Dacă ai un magazin online… vrei să fii pregătit.

Pregătește Din Timp Magazinul Online pentru Black Friday

Imaginează-ți asta: E 20 Noiembrie. Grafica pentru site nu e gata, încă aștepți produse ca să umpli stocul, nu ai un mesaj clar ca să te asociezi și tu cu evenimentul anului în shopping și n-ai nicio idee cât de mult trafic poate duce serverul tău.

E ușor să te lași pradă emoțiilor. Să te simți depășit de situație. Și să ajungi un număr în statistica despre afacerile care au ratat Black Friday.

Soluția? Pregătește-te din timp. Dacă te apuci de treabă în săptămâna “Neagră” e deja prea târziu. Trebuie să iei în calcul foarte multe variable.

În primul rând - probabil aspectul cel mai des trecut cu vederea de afaceriștii români - ai un site pregătit pentru creșterea traficului? Toate numerele despre care am vorbit mai devreme indică ceva foarte clar: o să ai o creștere în trafic. Din păcate, dacă site-ul tău nu se încarcă repede, e foarte ușor pentru vizitatori să închidă pagina și să caute alte opțiuni.

Cele mai des întâlnite motive pentru care site-ul se poate încărca greu sunt:

  • imagini cu rezoluții prea mari;
  • număr crescut de elemente grafice;
  • nefolosirea de resurse statice;
  • bucăți de cod prea complicate.

Dar și multe altele.

Dacă totul sună prea complicat, nu te îngrijora. Un webmaster sau persoana care ți-a dezvoltat site-ul poatesă înțeleagă de ce ai nevoie să faci față acestei perioade.

Totuși, oricât de mult te pregătești, uneori nu va fi destul. Și dacă un produs merge neașteptat de bine, s-ar putea că site-ul tău să aibă downtime - adică să nu fie disponibil pe toată durata Black Friday-ului. Dacă asta se întâmplă, e crucial ca mesajul de eroare să reflecteze branding-ul și messaging-ul organizației tale.

Dacă ai un ton prietenos în tot ce scrii, încearcă să emulezi asta în orice mesaj de eroare. Sigur o să pierzi clienți într-o astfel de situație, dar măcar poți să minimizezi impactul negativ. Pentru e preîntâmpina astfel de probleme, legate de viteză sau încărcarea site-ului, asigură-te că serverele pe care este găzduit magazinul tău online fac față la un trafic ridicat sau că resursele alocate scalează în funcție de acesta.

Vorbește cu compania de hosting sau cu platforma de eCommerce care îți găzduiește magazinul online. De exemplu, pe platforma Blugento asigurăm hostingul în cloud, pe o infrastructură solidă și flexibilă, care scalează în funcție de traficul care ajunge în magazin. Așadar asigurăm performanță optimă și viteză chiar și în perioade intense, precum Black Friday.

Pregătește-ți stocul din timp.

Dacă doar distribui produse, asigură-te că furnizorul tău e pregătit cu mai multe exemplare decât de obicei. Totuși... nu poți să îți umpli depozitul și să rămâi cu prea multe produse după sărbători.

Cum prioritizezi asta?

Ideal ar fi să te uiți la ce ai vândut cel mai bine în anii trecuți de Black Friday. Dacă n-ai date din anii trecuți, uită-te la ce a mers cel mai bine, în general. În cel mai rău caz, poți să folosești Google Trends și Keyword Planner ca să vezi ce produse sunt cel mai căutate în perioada asta a anului, în industria ta.

După ce ai informația asta, asigură-te că ai cât mai multe bucăți din produsele estimate să se vândă bine. Dar fii pregătit de situații neașteptate și suplimentează stocul și la restul produselor.

În rest, analizează toate aspectele afacerii tale:

  • marketing;
  • livrări;
  • customer support;
  • experiența utilizatorilor.

Și fă-ți din timp un plan pentru cum le gestionezi.

Ultima e foarte importantă.

Să spunem că vinzi produse unicat și baza ta de clienți s-a obișnuit să te contacteze pentru a face o comandă, iar site-ul funcționează doar ca “vitrină”. Asta n-o să te ajute când ai creșterea de trafic specifică Black Friday-ului. Ai nevoie de câteva proceduri clare pentru comandă, plată și modalități de contact în caz de probleme.

Dar asta se leagă de prezența ta online în general.

Analizează prezența online a business-ului tău

Nu te baza pe un site construit acum 3 ani. Pentru un Black Friday reușit, toate canalele tale de comunicare trebuie să fie optimizate pentru a acomoda cât mai mulți clienți.

Eșți îngrijorat că poate ratezi clienți? Atunci fii prezent acolo unde ei își petrec timpul. Facebook, Instagram, Youtube - nu contează. Fă toate posibilitățile să ai o prezență “omnichannel”. Asta e important tot anul, dar mai ales când ai un spike în trafic. Vrei să te asiguri că potențialii tăi cumpărători află de tine pe orice canal ar căuta produsele pe care le vinzi.

Mai mult, vrei să ai o abundență de conținut care le arată cine ești - trebuie să transmiți un mesaj, pentru că de Black Friday oamenii o să fie bombardați de oferte. Găsește o metodă să ieși în evidență cu conținutul pe care îl distribui. Asta nu înseamnă, totuși, că ar trebui să uiți de experiența pe care le-o pui la dispoziție.

Probabil cel mai important aspect de UX (User Experience) la un site este funcționalitatea pe mobil. Anul trecut, 67% din traficul de Black Friday a venit de pe un telefon mobil. În 2017, numărul era la 61% și sunt șanse mari să crească și în 2019. Probabil ți-ai dat seama deja că felul în care site-ul tău se comportă pe telefoanele mobile este mult mai important decât experiența de pe desktop.

Nu în ultimul rând, nu uita să te folosești de datele pe care ți le pune Black Friday la dispoziție. Poate n-o să ai vânzări record de Black Friday. În cazul ăsta, poți să te folosești de cererea crescută ca să afli unde sunt probleme în prezența ta.

Și acestea pot fi de multe tipuri:

  • flux de marketing precar;
  • conținut slab;
  • grafică contraintuitivă;
  • prețuri neadaptate la audiența țintă.

Soluția, din nefericire pentru cei cărora nu le place matematica, este statistica.

Asigură-te că ai activat analiza Ecommerce pentru Google Analytics, și încearcă un tool precum Hotjar, care îți arată ce făceau vizitatorii tăi și înainte să cumpere, și înainte să abandoneze coșul.

Ai o prezență online bine gândită?

Ți-ai pregătit site-ul pentru un spike în trafic?

Ai un stoc rezistent la cerere mare?

Dacă da, a venit timpul să aduci niște vânzări.

Tactici de promovare

De la promoții și email-uri tematice până la cupoane sau grafică specifică evenimentului, sunt multe tactici prin care te poți asigura că ești de partea bună a statisticilor legate de Black Friday. Ideea e să fii inventiv și să te pliezi pe ce știi că a mers până acum la audiența ta.

Să nu-ți fie frică să inovezi.

Imperiile în online s-au construit pe o bază sigură, asezonată cu niște aromă de originalitate. Și pentru că originalitatea nu apare fără un pic de inspirație, uite aici câteva tactici scoase din povești de succes în e-commerce:

Tactica #1: Retargeting

Deși oamenii sunt des impulsivi, nu poți să te bazezi doar pe asta. La fel ca în restul anului, o să ai mulți vizitatori care dau o geană peste produsele tale, dar nu cumpără. Poate chiar închid subit site-ul după ce și-au umplut coșul. Acești vizitatori nu sunt pierduți. Atât Facebook Ads, cât și Google Ads au metode prin care poți să afișezi reclame oamenilor care au interacționat deja cu afacerea ta.

Chit că au văzut doar o postare de a ta sau au intrat pe site-ul tău des în ultima perioadă, poți să-i urmărești și să le afișezi conținut personalizat pe situația lor. Ai nevoie de ecommerce tracking și e un pic de muncă să urmărești oamenii care au interacționat cu afacerea ta. Dar rezultatele nu vor înceta să apară. Mai ales dacă le afișezi.

Tactica #2: Reduceri la foc rapid

E important să înțelegi un lucru despre Black Friday: toată lumea implicată e entuziasmată. Vânzătorii au conținut energic. Cumpărătorii fac (mulți dintre ei) cele mai consistente cumpărături din tot anul, mai ales pe secțiunea de electronice. Trebuie să surprinzi acest sentiment. Și în descrieri de produse sau text pentru reclame, dar și în funcționalitate.

Cum? Reduceri la foc rapid. Ia un produs de pe stoc, redu prețul considerabil și pune un interval de timp clar în care oferta e valabilă. Tipul acesta de promoții sunt perfecte pentru a crea o necesitate urgentă în capul cumpărătorilor. Le transmite un mesaj clar: “Cumpără în următoarea oră sau pierzi șansa.” Totuși, nu te limita la 29 Noiembrie 2019. Poți folosi această tactică din timp.

Tactica #3: Începe din timp

Aici nu ne referim la pregătirile explicate mai sus. Mai degrabă, începe să oferi reduceri, promoții și investește bani în retargeting de la începutul săptămânii “magice”. Nu trebuie să scoți infanteria grea de la început. Oferă cupoane speciale sau promoții mici, din timp, ca să-ți entuziasmezi clienții legat de ce urmează. Asta surprinde și un trend important, mai ales în Europa - mulți oameni încep să-și facă temele legate de Black Friday din timp. Caută informații despre produse, își fac calcule și se gândesc ce cadouri pot să rezolve din timp.

Aici ai șansa să dai oferte irezistibile anticipat și să convingi potențialii cumpărători că ar trebui să îți reviziteze site-ul și de Black Friday. Mai ales dacă le oferi mici “scene din spatele culisei”. Folosește-ți prezența online ca să vorbești despre ce vrei să faci de Black Friday: Ce produse vor fi reduse? Cum se pregătește echipa ta de Black Friday? La ce se pot aștepta clienții dacă te vizitează pe 29 Noiembrie? Răspunde la asta și te urci în trenul entuziasmului din timp. Iar dacă deja zumzăie idei în capul tău…

Tactica #4: Black Friday Landing Page

Ai nevoie de un loc în care să centralizezi toate aceste idei. Un landing page special pentru Black Friday poate ajuta. Pe scurt, poți să organizezi o pagină întreagă din site-ul tău doar cu scopul Black Friday-ului. Aici poți să ai informații despre tine, oferte la foc rapid, produse populare și cele mai avantajoase reduceri.

Pentru clienții noi, le oferă pe tavă tot ce au nevoie să știe ca să decidă dacă o să cumpere de la tine sau nu.

Pentru clienții fideli care vor să fie conectați cu ofertele tale, e o pagină pe care o pot salva și verifica din când în când.

Pentru tine, e ușor să-ți organizezi eforturile în marketing.

Tot ce trebuie să faci este să trimiți trafic către această pagină. Și ca să trimiți cât mai mult trafic…

Tactica #5: E-mail marketing

Ok, poate nu doar e-mail marketing, deși mediul e crucial în multe industrii. Dar această tactică se referă la comunicarea cu audiența deja interesată de afacerea ta. Nu poți să faci prea multe dacă nu ai deja o listă cu această audiență, caz în care pune ideea în cui până anul viitor și construiește-ți un e-mail list între timp. Dar dacă ai deja o listă, gândește o serie de e-mail-uri și mesaje care surprind entuziasmul legat de Black Friday.

O unealtă foarte bună în acest scop e Mailchimp. Are foarte multe modele de e-mail-uri pe care le poți personaliza și este garantat să-ți aducă mai mult trafic.

Black Friday poate fi o oportunitate extrem de mare pentru tine. Dar trebuie să te pregătești și să fii acolo, în joc.

Echipa Blugento este pasionată de e-Commerce, iar Black Friday, pentru noi, reprezintă începutul celei mai efervescente perioade din an. În 4 cuvinte, pentru noi, Black Friday înseamnă anticipare, analiză, pregătire și acțiune. Asigură-te că ai pus toate detaliile la punct pentru a avea performanțe maxime de Black Friday și în lunile ce urmează. Iar dacă, după ce ai citit articolul, ai și alte idei, scrie-le în comentarii.

E foarte important să împărtășești părerile și opiniile tale, ca să învățăm cu toții. Iar după Black Friday, facem un rezumat și vedem cui, cum i-a ieșit. Ce zici?

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în eCommerce Inspirație Best Practice De:
Mara Florea