Piața de eCommerce în 2019 - România și Europa

Piața de eCommerce în 2019 - România și Europa

05.02.2019 12:08

A devenit o tradiție ca la fiecare început de an să vorbim despre cele mai importante statistici și schimbări din piața de eCommerce. Dacă în anii trecuți ne-am concentrat doar pe România, anul acesta am hotărât să extindem discuția și pe piața din Europa.

Datele pe care le vom prezenta în acest articol spun o poveste importantă despre evoluția magazinelor online, așadar, în cazul în care ai deja un magazin online sau te gândești să deschizi unul, este esențial să fii la curent cu schimbările care au apărut în ultimul an în această industrie atât de dinamică.

Hai să vedem cum a arătat piața românească de eCommerce în 2018.

Piața de eCommerce în România

GPeC, cu ajutorul celor mai importanți jucători de pe piața de eCommerce, au creat raportul anual pe 2018. Iată care sunt cele mai importante statistici.

Creșteri semnificative

Primul aspect pe care vrem să-l menționăm este faptul că valoarea cumpărăturilor online a crescut în 2018 cu aproximativ 30%, ajungând la pragul de 3,5 miliarde de euro. La nivel de Europa, este cea mai creștere pentru al doilea an consecutiv, ceea ce demonstrează din nou potențialul imens de dezvoltare al magazinelor online.

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

De asemenea, numărul magazinelor online s-a dublat în 2018 ajungând la peste 15.000 de comercianți.

Comportamentul cumpărătorilor ce folosesc dispozitive mobile

Traficul generat de pe dispozitive mobile înregistrat de cele mai importante magazine online din România a crescut și el cu 10% față de 2017, ajungând în 2018 la 80%.

În pofida acestei creșteri, rata de conversie înregistrată de pe dispozitive mobile este de două ori mai mică față de cea de pe desktop. Singurele excepții care au fost identificate sunt reprezentate de magazinele online extrem de cunoscute, dar și de cele care au o aplicație de mobil. În ambele cazuri, rata de conversie de pe mobil a depășit desktop-ul.

În privința cumpărăturilor de pe mobil, statisticile mai arată că românii preferă aceste dispozitive pentru a cumpăra articole pentru copii, haine și produce cosmetice. Balanța este mai echilibrată atunci când ne referim la următoarele categorii: electronice, electrocasnice și produse IT, home & garden, auto & moto și pet shop.

De ce nu cumpără românii online

Este important să punctăm și principalele motive pentru care unii români nu au cumpărat niciodată produse online:

  • Nu au încredere în faptul că produsele corespund realității;
  • Nu pot vedea sau testa produsele;
  • Nu au încredere în magazine online sau le e teamă să fie fraudați;
  • Taxele de transport care se adaugă la prețul produsului sunt prea mari.

Pe de altă parte, aceștia pot fi convinși să facă achiziții online în cazul în care:

  • Prețurile produselor sunt mai mici ca în magazinele fizice;
  • Livrarea produselor se face cât mai rapid.

Livrarea produselor și comunicarea cu clienții

Referitor la timpul de livrare, acesta este cu atât mai important pentru cei care cumpără deja online, deoarece mulți dintre aceștia și-ar dori ca produsele să se livreze chiar în aceeași zi în care au plasat comanda.

90% dintre cumpărători se așteaptă să primească un răspuns la o întrebare sau o problemă pe care o au în cel mult câteva ore, așadar viteza de reacție a unui magazin online devine din ce în ce mai importantă în relația cu consumatorii.

Factori de decizie

Cei mai importanți factori de decizie atunci când vine vorba de achiziții online sunt notorietatea magazinului online, prețurile mici și livrarea cât mai rapidă.

Black Friday
Un eveniment important în eCommerce demn de menționat este și campania de Black Friday care a generat vânzări de peste 250 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 30% față de 2017.

Metoda de plată preferată

În proporție de peste 80%, românii aleg în continuare să plătească ramburs produsele comandate online, iar aproximativ 15% aleg să facă plata online.

Piața de eCommerce în Europa

Venituri

Potrivit Statista, magazinele online din Europa au înregistrat în 2018 venituri în valoare de 346,506 milioane de dolari. Categoria cu cele mai mari încasări și în continuă creștere este reprezentată de segmentul Fashion, fiind urmată de electronice & IT. De asemenea, 445,7 milioane de oameni au cumpărat produse din magazine online.

Piata eCommerce Europa

Rata de conversie

Un alt studiu arată faptul că rata de conversie este influențată într-o proporție foarte mare de viteza de încărcare a site-ului. Astfel, cu cât se încarcă mai repede un magazin online, cu atât are mai multe șanse să facă vânzări mai mari. Media vitezei de încărcare a unui site este de 6.7 secunde, așadar ar trebui să ții cont de acest număr atunci când îți optimizezi magazinul online.

Loializare
Cumpărătorii loiali au generat în 2018 aproximativ 80% din totalul veniturilor înregistrate, ceea ce demonstrează faptul că loializarea este și va rămâne în continuare un instrument important de folosit în eCommerce pentru maximizarea vânzărilor.

Canale de comunicare

Traficul organic venit din Google, dar și cel din Google Ads sunt canalele principale care au ajutat magazinele online să genereze cele mai mari venituri. Pe de altă parte, canalul de comunicare cu cea mai mare rată de conversie îl reprezintă emailul.

Concluzii și sfaturi pentru 2019

Cifrele și statisticile prezentate în acest articol sunt de mare ajutor, deoarece pe baza lor putem formula o serie de sfaturi și bune practici pentru 2019.

Iată care sunt recomandările noastre:

  • Loializează-ți clienții - Folosește-te de orice interacțiune cu aceștia pentru a le oferi o experiență memorabilă. Pune amprenta magazinului tău asupra comenzii care ajunge la client. Poți fi original în partea de packaging și să-ți surprinzi clienții cu mesaje personalizate sau carduri de fidelitate. O experiență pozitivă la primirea coletului poate fi un factor determinant pentru ca aceștia să se reîntoracă la tine în magazin.
  • Fii prezent pe Instagram și pe Facebook. Aceste canale trebuie folosite din două perspective: comunicarea cu clienții (customer service în timp real) și promovare. Instagram Stories, dar și funcționalitățile de shopping sunt două mari avantaje ale acestei platforme de socializare
  • Creează o strategie omnichannel. Deoarece unul dintre cele mai importante motive pentru care unii oameni nu cumpără online este reprezentat de faptul că nu au încredere în acuratețea descrierii produselor, o strategie omnichannel prin care să combini prezența online cu cea offline te poate ajuta să crești volumul de vânzări. În cazul în care nu ești pregătit să investești într-un magazin fizic cu locație fixă, atunci poți opta pentru un pop-up shop într-un mall sau poți participa la evenimente și festivaluri unde oamenii pot vedea și testa produsele pe care le vinzi.
  • Construiește o prezență pe piața internațională. Cu ajutorul unei platforme de eCommerce așa cum este Blugento, poți vinde internațional fără prea multe bătăi de cap, mai ales că poți face integrări extrem de ușor cu o mulțime de marketplace-uri precum Amazon sau Ebay. Așadar, dacă vrei să faci și mai multe vânzări, soluția este să nu te limitezi la piața din România și să te extinzi și în alte colțuri ale lumii.

Noi sperăm că aceste idei și sfaturi să te ajute la conturarea unei strategii de succes în 2019. La cât mai multe conversii!

Vrei să-ți deschizi un magazin online?

Discută cu un consultant Blugento și află cum poți să-ți crești afacerea cu un magazin online performant!

Vreau Magazin

Postat în eCommerce Noutăți Business De:
Bluegento Admin