Inbound Marketing Versus Outbound Marketing

Inbound Marketing Versus Outbound Marketing

12.09.2017 13:33

În ciuda importanței pe care o are astăzi mediul digital pentru orice companie, multe dintre ele se folosesc încă de metode tradiționale de marketing. Până la urmă, aceste strategii au rezistat testului timpului. Astăzi vom examina cele două sfere: inbound marketing și outbound marketing.

Pentru început, vom defini cei doi termeni pentru a elimina orice confuzie.

Ce Este Outbound Marketing

Orice strategie care presupune o abordare directă venind din partea companiei spre client, se poate înscrie în această categorie. Pentru a vedea un exemplu, trebuie doar să pornești televizorul. Reclamele pe care le vezi între filme sunt probabil cel mai cunoscut și consacrat exemplu de outbound marketing. Ele nu au un target anume, ci sunt distribuite unui public general prin intermediul televizorului.

Ideea aici este că, dintre toți oamenii care au văzut reclama, câțiva vor fi interesați de produs și vor fi motivați să intre în contact cu firma. Deși acest grup de oameni reprezintă un procent mic din totalitatea potențialilor clienți, audiența este atât de mare încât rata de conversie poate fi foarte mică, iar reclama tot să aducă rezultate bune.

Alte exemple ar fi afișele din vitrinele magazinelor, pliantele și reclamele de la radio. Metodele mai neplăcute ar fi email-urile trimise în masă și apelurile telefonice nesolicitate de la agenții comerciali. După standardele de azi, unele strategii sunt demodate, iar altele sunt pur și simplu neplăcute pentru consumatori.

Totuși, trebuie reținut că și campaniile PPC au fost considerate marketing de tip outbound în trecut. Pe atunci, algoritmii motoarelor de căutare nu erau foarte rafinați, iar anunțurile PPC nu erau neapărat relevante pentru oamenii care le primeau. Astăzi, în schimb, lucrurile stau altfel. Întrebarea este de ce?

Ce Este Inbound Marketing

Prin evoluția aplicațiilor de colectare a datelor și schimbării în gândirea agenților de marketing, a apărut inbound marketing. PPC a intrat în această categorie datorită faptului că a început să transmită doar oferte relevante potențialilor clienți.

Pe asta se bazează întreaga mentalitate de inbound marketing. Ideea este să atragi clienți la magazinul tău prin materiale folositoare oferite la momentul oportun. Astă strategie presupune prezență pe social media, SEO și marketing prin conținut.

Pe când outbound distribuie un mesaj universal destinat oricui, inbound se bazează pe mesaje personalizate trimise doar celor interesați. 

Diferențele dintre Inbound și Outbound

Aproape fiecare aspect a strategiei generale de marketing al unei companii este definită de tipul de strategie ales:

Impresia asupra Clienților

Vom începe cu cel mai important element al oricărui business: clientul. În linii mari, toți oamenii urmează același proces atunci când vor să plaseze o comandă. Acesta proces este cunoscut și sub denumirea de customer journey și se referă la întreaga experiență de interacțiune a clientului cu brandul.

În primul rând, atunci când clientul va dori informații despre un produs, cel mai probabil va căuta pe internet. Va citi articole și ghiduri oferite de producători, va compara ofertele și va ajunge sa își cunoască opțiunile. Pe urmă, se va informa despre furnizori și va vorbi cu reprezentanții de vânzări. Odată ce a luat o decizie, va comanda produsul. Tot procesul poate dura de la câteva ore la luni întregi, în cazul achizițiilor mai scumpe, și este aproape universal întâlnit în ziua de azi.

Întrebarea este ce fel de strategie se pliază mai bine cu nevoile și gândurile clientului contemporan:

  • Outbound marketing ar însemna că poate a văzut o reclamă undeva pentru acel produs, printre alte șapte oferte irelevante. Chiar și în cazul fericit în care ține minte reclama, va ști doar numele companiei, al produsului și poate un preț. În concluzie, nu află multe informații.
  • Inbound marketing este construit pe baza călătoriei pe care o face clientul din stagiul de informare, până la cel de achiziție. O strategie completă vizează fiecare pas și are ca scop facilitarea procesului.

Cu siguranță persoana respectivă își va forma o opinie mai bună despre compania care a oferit ghiduri, informații și sfaturi. Ca urmare, va alege să cumpere de la o firmă cu care deja a intrat în contact datorită strategiei de inbound marketing.

Costurile

Pe planul outbound, situația este următoarea:

În general, o reclamă difuzată la televizor sau la radio durează treizeci de secunde. Această regulă nu este universală, însă ne vom raporta la ea. Prețul pentru o reclamă la televizor este mereu negociabil și variază extrem de mult. În funcție de canal, oră, audiență și concurență, ar putea costa între 500 de euro și 5000 pe difuzare. Dacă optezi pentru un preț mai mic, cu siguranță reclama va ajunge la puțini oameni.

Radioul, în schimb, este mult mai ieftin, dar și audiența este mult mai mică. Costul se poate situa oriunde între 10 lei per difuzare (pentru o stație locală) și 2500 de lei (pentru o stație populară, difuzată la nivel național).

Acestea sunt doar costurile de difuzare. Producția în sine poate avea cheltuieli mai ridicate, în funcție de calitate, efecte etc.

Pentru o campanie de inbound marketing, te poți aștepta la condițiile următoare:

Costul campaniilor de PPC depinde în principal de cuvintele cheie alese. Cu cât sunt mai populare și mai folosite, cu atât sunt mai scumpe. Alți factori sunt zona geografică, perioada campaniei și competiția pe cuvânt.

Cuvintele cheie scurte și generale sunt de obicei mai scumpe și atrag mai mulți vizitatori. Totuși, termenii generali au de obicei o rată de conversie mai mică. Cuvintele cheie mai lungi și mai exacte atrag audiențe mai mici, dar cu șanse mai mari de a cumpăra.

Un cuvânt cheie poate valora doar 0.1 lei pe click. Cea mai scumpă frază din România este ”pariuri online”, valorând 50.5 lei pe click, depășind locul doi cu 10 lei. Acesta este un top a cuvintelor cheie după preț. Dacă îți alegi bine cuvintele, te poți aștepta la costuri sub un leu pe click.

Pentru a avea un site bine optimizat, consultațiile inițiale și pregătirile aferente se pot situa între suma de 100 și 200 de euro. În continuare, o agenție se poate ocupa de menținerea optimizării. Acest gen tip de soluție poate varia foarte mult în preț, în funcție de ce servicii dorești.

Ultimele două elemente de bază ale unei strategii de inbound marketing sunt conturile pe platforme de socializare și blog-ul companiei. Vom vorbi despre ele în același timp pentru că presupun același lucru: conținut valoros pentru clienți. Aceste materiale pot fi create de voi sau de o agenție/freelancer. Recomandarea noastră este să nu externalizezi această sarcină. O agenție nu va avea nivelul de cunoștințe în domeniu pe care îl au angajații companiei. 

Efectele pe Termen Lung

Orice companie își dorește clienți fideli și ambasadori de brand. De asemenea, există campanii care încetează să aibă vreun efect odată ce nu mai investești în ele și campanii ce aduc rezultate continue. În mod evident, cele din urmă sunt preferabile.

Outbound marketing funcționează din multe puncte de vedere la fel ca strategiile de PPC. Cât timp anunțul este în circulație, va fi văzut de oameni și va aduce clienți noi. De îndată ce o campanie este finalizată, efectele ei dispar.

Inbound marketing funcționează diferit. Optimizarea pentru motoare de căutare este un proces continuu. Schimbările majore se întâmplă doar în timp. Același lucru este valabil și pentru rețelele de socializare și blog. Articolele au o ”durată de viață” lungă și contribuie la SEO cât și atitudinea clientului pentru ani întregi. Deci, beneficiile nu sunt imediate, dar devin tot mai pronunțate în timp.

Varianta Câștigătoare

Diferența este clară: inbound marketing atrage consumatorii contemporani mult mai eficient, mai ales în cazul companiilor de eCommerce. Cel mai probabil ai mai auzit până acum că ar trebui să te concentrezi pe inbound, dar este important să știi și de ce. Sperăm că acest articol te-a ajutat să înțelegi de ce viitorul marketingului se va baza pe o relație naturală cu clienții, nu pe reclame generale, fără un target bine definit.

Ți-a plăcut acest articol?

Subscrie la newsletter-ul nostru și află când îl publicăm pe următorul.

Articole similare

Postat în Marketing Online Inbound Marketing De:

Alex Iftode