Cum Să Îți Urmărești Campaniile de Marketing în Google Analytics

Cum Să Îți Urmărești Campaniile de Marketing în Google Analytics

11.09.2017 13:53

Pentru a putea crea campanii de marketing reușite, trebuie să aduni în permanență date. Unele dintre cele mai importante informații pe care le poți obține sunt rezultatele campaniilor trecute. Pe baza lor, poți învăța care strategii fucționează și care nu.

Google Analytics este ușor de folosit și complet gratuit pentru site-uri ce generează sub zece milioane de hit-uri pe lună, deci pentru companii mici și mijlocii. Scopul acestui articol este să te familiarizeze cu Google Analytics și parametrii UTM.

Ce Campanii Trebuie să Urmărești cu Google Analytics

Este important, în primul rând, să ști când trebuie folosită aplicația. În principiu, poți monitoriza absolut toate link-urile din campaniile tale. Nu toate vor aduce date relevante, însă nu costă nimic să fi minuțios. Dacă e prima ta dată folosind Google Analytics, este un mod bun de a te familiariza cu aplicația.

Aceste strategii îți vor aduce date valoroase:

  • Teste A/B. Indiferent dacă este un anunț, banner sau pagină de destinație, fiecare element trebuie testat. Odată ce ai două modele dintre care să alegi, lansează-le și monitorizează link-urile lor. Este un mod ușor de a vedea care variantă aduce rezultatele cele mai bune.
  • Email-uri. Google Analytics îți arată câți oameni au accesat link-urile din mail-urile trimise de tine. Astfel, poți determina eficiența mesajului trimis.
  • Articole de blog. Nu te poți aștepta să creezi conținut perfect de la început. Vei avea nevoie de timp și nenumărate ajustări. Dacă cunoști succesul fiecărui articol în parte, vei găsi mai repede stilul optim de scriere.
  • Postări pe platformele de socializare. Ca și în cazul blogului, nu vei afla din prima încercare care sunt interesele principale ale audienței tale. În plus, oamenii își schimbă preferințele în timp. Dacă vrei să îți păstrezi influența pe platformă, trebuie să măsori toate link-urile postate și să evoluezi odată cu publicul.

Ai foarte mare grijă dacă monitorizezi link-urile interne deoarece ele îți pot aduce date irelevante, dacă nu dăunătoare. Să spunem că o persoană accesează un articol printr-ul link dintr-un email. Acea persoană citește articolul și apoi accesează altul. Dacă monitorizezi URL-ul celui de-al doilea articol, datele vor arăta că vizitatorul a venit de pe blog. Deși este tehnic adevărat, amănuntul important este că acel vizitator a accesat site-ul în primul rând datorită email-ului.

Procesul de monitorizare pare antrenant, dar de fapt este foarte ușor. Îți vom arăta curând cât este de simplu. Dar, mai întâi, trebuie să înțelegi modul în care Google Analytics adună date:

Parametrii UTM

Pentru a putea monitoriza un URL, Google folosește un număr de parametri în ”coada” link-urilor lui. Acești parametri sunt cinci la număr, dintre care doi sunt opționali. Fiecare îți aduce un detaliu diferit despre link-uri. Cu cât definești acești parametri mai bine, cu atât îți va fi mai ușor să aduni și să procesezi datele obținute.

Sursa Campaniei -”utm_source”

Sursa campaniei, în acest caz, se referă la ”locația” link-ului respectiv. Spre exemplu, dacă monitorizezi un link de pe Facebook, ai completa acest parametru ca ”utm_source=facebook”.

Mediul Campaniei -”utm_medium”

Mediul se referă la genul de activitate pe care o presupune campania ta de marketing. Continuând cu exemplul precedent, am putea pune ”utm_ medium=ppc” pentru anunțuri plătite.

Numele Campaniei -”utm_campaign”

Acest parametru este destul de auto-explicativ. Poți completa și cu numele produsului pe care îl promovezi, sloganul sau alte detalii definitorii. În cazul nostru, am putea spune ”utm_campaign=pantaloni” dacă link-ul va fi parte dintr-o ofertă pentru pantaloni.

Atunci când vei folosi acest parametru, fi explicit. Dacă vinzi mai multe tipuri ale aceluiași produs, trebuie să fie clar ce parametru revine cărui produs. Scopul parametrului este de a te ajuta pe tine să procesezi eficient datele.

Termenul Campaniei -”utm_term”

Acest parametru este opțional și ține de cuvinte cheie. Dacă campania ta presupune anunțuri bazate pe cuvinte cheie, cum ar fi cele prin Google Adwords, vei nota aici acele cuvinte. Dacă anunțul tău apare oricând cineva caută ”pantaloni” pe Google, ai scrie ”utm_term=pantaloni”.

Conținutul Campaniei -”utm_content”

Al doilea parametru opțional este folosit în principal pentru testarea conținutului. Dacă folosești două modele ale aceluiași element de marketing, parametrii precedenții ar putea fi identici. utm_content există pentru diferențierea modelelor.

Să spunem că folosești două imagini diferite pentru anunțuri la pantaloni pe Facebook, o versiune cu pantalonii pe un fundal alb, iar alta pe fundal negru. În acest caz, ai putea nota o variantă cu ”utm_content=alb”, iar cealaltă cu ”utm_content=negru”. Important este să poți diferenția ușor variantele. Dacă folosim toți parametrii, URL-ul rezultant va arăta astfel:

https://www.exemplu.ro/?utm_source=facebook&utm_medium=ppc&utm_campaign=pantaloni&utm_term=pantaloni&utm_content=alb

Anumite caractere nu sunt acceptate în URL așa că sunt schimbate. De exemplu litera ”ț” este notată ca ”%C8%9B”, iar spațiul ca ”%20”. Cel mai bine este să nu folosești diacritice și să înlocuiești spațiile cu underscore-uri, de dragul simplității și lizibilității.

Cum să Adaugi Parametrii UTM

Acum că înțelegi cum funcționează această funcționalitate a aplicației Google Analytics, poți începe să creezi URL-uri monitorizate. Există două metode de a face asta:

  • Să scrii manual linkul. Nu este dificil atât timp cât timp știi sintaxa și ții minte să eviți caracterele speciale. Totuși, erorile pot fi greu de observat.
  • Să folosești un constructor de link-uri. Această variantă este mai simplă și ai la dispoziție un număr de aplicații folositoare. Noi recomandăm website-ul acesta pentru că este gratuit și îți poți construi link-urile direct în browser.

După cum ai observat, link-urile pot deveni destul de lungi odată ce adaugi acești parametri. Din fericire, poți rezolva această problemă dacă scurtezi URL-ul. Site-ul recomandat anterior are această funcționalitate, dar dacă alegeți o variantă ce nu o are, folosiți Google URL Shortener sau Bitly pentru scurtat.

Cum Urmărești Rezultatele

Google Analytics este faimos pentru interfața simplă și intuitivă pe care o folosește. Monitorizarea rezultatelor este cea mai facilă parte a procesului. La secțiunea ”Rapoarte”, accesați ”Achiziții” în meniul din stânga, apoi ”Campanii”. Lista rezultată va avea informații despre toate campaniile tale. Dacă selectezi o anumită campanie, vei vedea mai multe date despre ea.

Acum că știi cum să monitorizezi link-uri, adăugă parametrii UTM cât mai repede. Reține că datele se adună în timp și cu cât începi mai repede, cu atât mai bine. Strategiile de marketing funcționează cel mai eficient atunci când se bazează pe date concrete, nu pe presupuneri.

Ți-a plăcut acest articol?

Subscrie la newsletter-ul nostru și află când îl publicăm pe următorul.

Postat în Marketing Online Analytics De:
Alex Iftode